Hjerteforeningen informerer om coronavirus og hjertet

Få her Hjerteforeningens råd og viden om coronavirus (COVID-19) og hjerte-kar-sygdom. Siden opdateres løbende.

SENESTE NYT

Her får du seneste nyt om coronavirus og hjertet.

Sundhedsstyrelsen dropper retningslinjer for corona

Vi er klar til at hjælpe dig og dine

Forskningchef Gunnar Gislason og Hjertelinjen giver dig og dine den mest væsentlige viden om coronavirus.

Få hjælp til din vaccination hos Røde Kors

Oftest stillede spørgsmål

Herunder finder du spørgsmål og svar særligt gældende hjertepatienter.

Generelt om coronavirus

Hvad er symptomerne?
Hvordan gør jeg, hvis jeg er hjertesyg og er blevet smittet?
Hvordan forebygger du spredning af coronavirus?

Coronavirus og hjerte-kar-sygdom

Hvorfor er man i særlig risikogruppe som hjertepatient?
Er alle hjertepatienter lige sårbare?
Skal man som hjertepatient tage ekstra forholdsregler og hvilke?
Er jeg mere udsat med en arvelig sygdom?
Hvad hvis jeg er transplanteret eller har en medfødt hjertefejl?
Hvad gør jeg, hvis jeg ser nogen falde om med hjertestop?
Hvad kan jeg gøre som pårørende?
Skal jeg bruge mundbind eller visir?
Værd at vide om boosterstik

Medicin og behandling

Tidlig behandling af coronavirus (COVID-19)
Tegn på, at din hjertesygdom er i forværring - kontakt læge
Hvornår skal jeg ringe 1-1-2 eller til lægevagten?
Skal jeg tage min blodtrykssænkende medicin?
Værd at vide om smertestillende medicin

Forholdsregler i forhold til job, skole, institutioner mv.

Hvad skal jeg som hjertepatient gøre i forhold til mit arbejde?
Vejledning til hjertebørnsforældre

Generel information om coronavirus

De offentlige myndigheder i Danmark samler alle oplysninger om coronavirus på coronasmitte.dk, hvor du kan holde dig opdateret, da situationen omkring coronavirus udvikler sig løbende.

Er du i en særlig risikogruppe, kan du på coronasmitte.dk få generel information om, hvordan du skal forholde dig.

Rådgivning

Ring til Hjertelinjen

Hjertelinjen er Hjerteforeningens rådgivning og er til rådighed på hverdage mellem kl. 9 og 16 på 70 25 00 00.

På Hjertelinjen rådgiver og støtter vi patienter og pårørende – også i forbindelse med coronavirus. Vi hjælper med at navigere i anbefalinger, vejledninger og rettigheder og hjælper dig med at afklare, hvordan du bedst kommer videre. Vi har tiden til at lytte og støtte og har stor erfaring på hjerteområdet. Da vi ikke har adgang til din journal, vil rådgivningen være ud fra generelle anbefalinger og viden på hjerteområdet. Vores rådgivning er anonym og således altså baseret på generelle anbefalinger og viden på hjerteområdet. For at få specifik rådgivning om netop din helbredssituation, eksempelvis med henblik på sygemelding, henviser vi til din egen læge eller den behandlende læge, som også har adgang til din journal.

Tal med en patientstøtte

Som hjertepatient eller pårørende kan du have brug for at tale med et menneske, som har prøvet at være i samme situation som dig. I Hjerteforeningen har vi et korps af patientstøtter, som selv er hjertepatienter, og som står til rådighed med dialog og støtte.

Læs mere om kontakt til Hjerteforeningens patientstøtter

Andre rådgivningstelefoner

Herudover er der en række andre tjenester, du kan bruge som patient og pårørende. Se nærmere på coronasmitte.dk, hvor myndighederne har samlet en liste, som opdateres efter behov.

Frivilligaktiviteter

Myndighederne har meddelt, at der pr. 8. december 2022 ikke længere er behov for specifikke retningslinjer for coronavirus (covid-19) ift. andre sygdomme. Dog er der stadig smitte, og vi skal derfor stadig passe på de særligt sårbare.

Derfor er Hjerteforeningens retningslinjer pr. 8. december 2022:

• Alle aktiviteter kan gennemføres både ude og inde og uanset antal
  • Sprit dog fortsat af og husk den gode håndhygiejne i vinterhalvåret – der er mange virus i omløb
  • Og bliv hjemme, hvis du er syg med symptomer på luftvejssygdom, uanset om det er covid-19, influenza el. andet.

Læs eventuelt mere på Frivillignet her

Vi følger nøje udviklingen og myndighedernes udmeldinger fortsat.

Materiale og links

Du får her vores samling af materialer og links om hjertet og coronavirus.

Lyt til podcast

Listen to “Hvordan håndterer man som hjertepatient eller pårørende angst og bekymringer i en coronatid?” on Spreaker.

Nyttige links

Læs Sundhedsstyrelsens gode råd til trivsel og mental sundhed

App’en “Min læge”? Få bl.a. videokonsultation med din læge. Læs baggrund

Til dig som har helbredsangst, fra Sundhedsstyrelsens hjemmeside

Sundhedsstyrelsens retningslinjer til sundhedspersonale på sst.dk (pdf åbner)

Vores tilbud til dig

Spis sundt i en coronatid

Hjerteforeningens mange hundrede opskrifter gælder stadig, selvom coronavirussen har lagt sig ind over Danmark. Gå derfor på opdagelse i vores opskrifter specielt lavet af vores diætister til dig som hjertepatient og pårørende. Vi ønsker dig og jer en god appetit!

Gå tur, og bevar humøret

Hjerteforeningens medlemsblad “Hjerteliv” har en god artikel om at gå ture, og den vil vi gerne dele med dig i disse coronatider.

Live Hjertemotion

Deltag i vores live-transmissioner af motion for hjertepatienter på Hjerteforeningens Facebookside. Vi sørger for, at du får relevante og gode motionsøvelser, og vi sender det hele live. Du kan gense motionsøvelserne på hjertemotion.dk.

Læs alle nyhederne

Vi bringer løbende historier specielt rettet mod hjertepatienter og deres pårørende om coronavirus og hjertesygdom. Følg med, og bliv opdateret med de nyeste informationer, og læs samtidig om andre mennesker i samme situation som dig og jer.