At gå tur handler ikke bare om at sætte den ene fod foran den anden. Det handler også om at opnå ro og at fylde sit liv op med kvaliteter – noget, som de fleste af os savner i vores hverdag. Det mener Anna Skyggebjerg, forfatter til en ny bog om at gå tur

Gåture har ry for at være for gamle damer og pensionister. Det er blevet en uncool, usmart, ting at gøre, og det er uretfærdigt, mener Anna Skyggebjerg, født 1962, mens hun snører sine hvide kondisko og træder ud ad sin hoveddør. Hun peger hen mod stien, som fører ind i Grøndalsparken på Frederiksberg. Det er hendes faste rute, som hun går stort set hver dag og kender til bevidstløshed.

– At gå tur rummer mulighed for at give os det, som mange af os savner: nærvær, ro og en pause fra hverdagens centrifuge. Her lufter jeg min hjerne og lægger tanker og bekymringer bag mig. Det giver plads til ro og taknemlighed. Gåture har slet ikke det ry, som de fortjener. Hvis jeg kan ændre lidt på det og give den mere street credit, er jeg glad, siger Anna Skyggebjerg, forfatter til en ny bog: ”Gå tur – om glæden ved at sætte den ene fod foran den anden”.

 

Nej til at have travlt

Bogen er en hyldest til gåturen, hvad enten det er alene, med veninder eller ægtefællen. Hun mener, at vi lever i et konkurrencesamfund, hvor det handler om at præstere, holde ud og vise styrke, men vi har i den grad brug for at redefinere, hvad styrke er.

– Det er cool at løbe langt og dyrke ekstremsport, men det er ikke cool at gå bare for at gå. I virkeligheden er gåturen en lille revolutionær handling, fordi vi siger nej til at have travlt, siger Anna Skyggebjerg, mens S-toget suser forbi.

Det hører hun stort set ikke mere.

– Mine øjne registrerer, hvad jeg ser, men mine ører registrerer ikke noget, når jeg går tur. Det er min tur, og jeg elsker den. At gå tur handler ikke om at gå i en slotspark. Man kan gå, uanset hvor man bor, siger hun.

Hendes egne daglige ture er på ca. 10.000 skridt, hvilket svarer til en times tid i rask trav.

 

Meditativ lomme

Anna Skyggebjerg har altid gået. Siden 1963 for at være helt nøjagtig. Hun er vokset op med aftenture i kvarteret med familien og faste lørdagsture med sin far ned til supermarkedet, slagteren og fiskemanden. Turene havde et dybere formål.

– Jeg kommer fra en familie, hvor vi ikke var gode til at vise følelser. Da blev gåturen en kærlig måde at være sammen på, uden at vi var fysiske. For når vi går tur, er vi jo sammen og opnår fortrolighed med et andet menneske. Vi får snakket om ting, vi ellers ikke får snakket om. Og det er netop gåturens magi, siger Anna Skyggebjerg, som på trods af tusindvis af ture bag sig stadig kan blive overrasket over netop magien ved gåturen.

– Det er min meditative lomme, som giver mig sindsro og er en uudtømmelig kilde til glæde. Jeg er fuldstændig mig selv og samtidig fri for mig selv. Fri for alle de tanker, der kværner og bekymringer af idiotiske ting, jeg tænker på. Tænk, at det allerstørste i livet faktisk kan opnås ved noget så enkelt som at gå en tur, siger hun.

Alle kan gå tur. Det kræver ingen forberedelse, penge eller udstyr. Kun et par gode sko, og så er man i gang.

Men tankerne skal ikke med på tur. For Anna Skyggebjerg har det krævet at have fokus på selve handlingen at gå og trække vejret. Vende blikket udad i stedet for indad.

– Så får du øje på de små ting: Grene, der springer ud, fuglene, der synger. I dag blæser det. Gåture træner min evne til at se det store i det små og overgive mig til gåturen. Som regel lykkes det, og så bliver tavlen visket ren, siger hun.

 

Godt for hjerne og hjerte

At gåturen gør glad, er ikke bare en følelse. Der findes en videnskabelig forklaring på, hvorfor man kan gå sig sund. Udover at en halv times gåtur fem gange om ugen kan forlænge livet med tre til fem år, så

forbedrer gåturen også hukommelsen, beskytter mod hjerte-kar-sygdom, demens og hjerneblødning samt flere former for kræftsygdomme og type 2-diabetes. Så der er overhovedet ingen tvivl om, at gåturen er godt for både hjernen og hjertet, understreger Anna Skyggebjerg.

– Jeg har aldrig fortrudt en gåtur. Men jeg har tit fortrudt, at jeg ikke kom ud at gå. Gåture er mit livs kærlighed – jeg er afhængig af den, og af det, som den gør for mig. Efter knap en times rask gang er dagens gåtur slut. I morgen venter en ny.

 

 

APP: Min Gå-app

Hent Hjerteforeningens nye app til gåturen. Den hedder Min Gå-app. Du kan se din gåtur på et kort, ligesom du kan se både antal skridt, kilometer og total tid, du har gået, samt hvor mange gåture du har været på.

Til Android

Til iPhone

 

GODE RÅD: Annas tre råd

1. Køb et par lette løbesko med affjedring, som hjælper dig videre til det næste skridt.

2. Læg langsomt ud. Et kvarters gåtur hver anden dag. Det tager tid at få livsforandrende ritualer ind i dit liv, og du skal ikke ødelægge det for dig selv ved at lægge for hårdt ud.

3. Hav ikke de store forventninger i begyndelsen. Bare træk vejret, flyt den ene fod foran den anden. Bare gå en tur.