Der er ikke meget, der er lige så hyggeligt, som søndage i julemåneden. Adventssøndage, hvor man tænder fine lys og lader roen sænke sig med venner og familie. Her får du fem gode råd fra Hjerteforeningens diætist, som både støtter op om hyggen og dit hjerte.

Søndag er lig med hygge. Især her i julemåneden, hvor vi tænder adventskrans og lader roen sænke sig.

I højtiderne elsker vi traditioner. I dansk kultur er julehygge ofte stærkt forbundet med en strid strøm af kalorieholdige sager – der skal ikke mangle noget!

Det går som regel ud over en sund livsstil, og det kan være svært at komme på ret køl efter jul, når først man har opbygget en ny – og i denne forbindelse – usund vane.

Så hvorfor ikke benytte lejligheden til at gå nye veje?

Flyt fokus væk fra fade med mad og kager, og hen til samvær og gode oplevelser.

Lad jul og adventshygge handle om at være sammen, og nyd nærværet med dem, der betyder allermest for dig.

Det er både sundt for dit hjerte og din økonomi.

Hjerteforeningens diætist og livsstilsekspert giver dig her et par gode råd med på vejen. Helt uden beregning:

1. Sluk for skærm og ensomhed – og tænd for nærværet

Gå offline og tilvælg fællesskab i selskab med venner, naboer og familie.

Hyg jer med stearinlys, grin, gammeldags brætspil eller juleklip.

Det er godt for humøret, for nærværet og i den grad for dit hjerte.

2. Mød hinanden udendørs

Adventshygge behøver ikke kun at handle om spisning. Gå en lang tur sammen i skoven med en varm termokande med julethe.

Eller tag på julemarked. Gå rundt, og nyd julestemningen, mens du brænder kalorier af – og slut evt. dagen af med et enkelt glas varm glögg.

Hyg jer og få en god oplevelse sammen.

Har du lyst til at gå tur og møde nye mennesker, kan du evt. se, om der er en Gå-gruppe i nærheden af dig her på denne side.

3. Bag Hjerteforeningens æbleskiver fra bunden

Hellere et par lækre æbleskiver til hver – velsmag, kvalitet og nydelse. Fremfor en stor portion billige æbleskiver fra fryseren. Bliv mæt på smag fremfor mængde.

Prøv fx Hjerteforeningens opskrift på lækre fuldkornsæbleskiver her.

4. Hjertesunde julegodter

Når smør og fløde erstattes med fedt fra planteriget bliver julen hjertesund.

Det er oplagt at vælge hjemmelavet konfekt eller daddelkugler i stedet for at bage pladevis af smørbagte julesmåkager.

Lav konfekt af nødder, marcipan, dadler, chokolade med høj kakaoprocent og tørret frugt.

Prøv fx opskriften her på lækker marcipankonfekt med appelsin.

Eller hvad med den klassiske julegodte – dadler? De smager ekstra skønt sammen med marcipan.

5. Hyggespisning sker ofte per automatik

Uden du tænker nærmere over det, dykker hånden ned og tager af de brunkager, som står fremme.

Det er lækkert – men måske ikke så godt for hjertesundheden, hvis der altid er brunkager i skålen.

Her kan du med fordel mikse det en lille smule op. Der findes nemlig mange lækre alternativer til de klassiske julefristelser.

Sæt derfor hjertesunde julefristelser frem, der hvor der plejer at stå julesmåkager.

Og fyld i stedet guf-skålen op med det sunde fedt og sukker fra naturen såsom valnødder, mandler, klementiner, vindruer, daddelkugler, figner, tørret abrikos, marcipan eller få tern chokolade 70%.

God fornøjelse – og glædelig advent.