Nytårsaften er årets mest festlige aften. Vi skåler, drikker og fester. Hjerteforeningens diætist giver dig her fem simple råd til en sundere nytårsaften - og en frisk start på det nye år.

Nytårsaften er kaloriernes fest. Især de flydende af slagsen.

Det er også en aften, hvor de fleste gerne vil gøre noget ekstra ud af maden.

Det rimer ikke altid på ‘sund nytårsaften’, men sådan behøver det ikke at være.

For det kan faktisk godt lade sig gøre at fejre nytåret med masser af lækker mad og cocktails, og stadig have taget et lille hensyn til sundheden.

Hjerteforeningens diætist giver dig herunder fem simple råd til en sund nytårsaften – og en frisk start på det nye år.

Mange kalorier gemt i dine drinks

Men først en vigtig nytårs-pointe:

Der er mange kalorier i hver eneste mundfuld alkohol, du drikker.

Til eksempel koster en aften med velkomstdrink med vodka, 1 glas hvidvin til forretten, 2 glas rødvin til hovedretten og 1 glas champagne klokken 12.00 i alt 500 kcal.

Og så har vi ikke medregnet alt “det løse” indimellem.

Det behøver dog ikke nødvendigvis være vælte dit ‘sundheds-regnestykke’.

Vil du gerne kunne hoppe let og elegant ind i det nye år, når rådhusklokkerne slår? Og have plads til et lille stykke kransekage, når champagnepropperne springer – uden at bukseknappen springer med?

Det er ifølge Lotte Juul ikke noget problem, så længe du går efter lækre og hjertesunde råvarer i din sammensætning af nytårsmenu.

5 råd til en let og lækker nytårsaften

1. Forretten

Hjertesund nytårsmad behøver bestemt ikke at være kedelig.

Vælg en lækker forret med fx laks, rejer, avokado og friske asparges.

Det kunne fx være denne her.

2. Hovedretten

Nytårstorsk flot anrettet med farverige grønsager er en luksus til en skøn nytårsaften.

Og bonussen er, at fisk er fantastiske for din hjertesundhed.

3. Desserten

Desserter rimer på kalorier.

Men du behøver ikke gå på kompromis med smagen for at sammensætte en lækker nytårsdessert.

Hjertets favoritdessert er nemlig friske bær, skøn marcipan, chokolade med høj kakaoprocent, et drys af mynte og hakkede nødder.

Der burde være rigelige muligheder for at sammensætte lækkerbiskner af de ingredienser!

4. Alkoholen

Drinks er lækre. Hav ikke dårlig samvittighed over at nyde dem.

Men faktisk behøver du ikke altid alkoholen – alkoholfrie drinks har bestemt også nogle tricks i ærmet.

På nettet kan du finde masser af inspirerende opskrifter på lækre, alkoholfrie cocktails.

Sjove, farverige – og så giver de slet ingen tømmermænd.

5. ‘Vær den

Alle ved, at alkohol og bilkørsel er en dårlig cocktail.

Så derfor – hvis du har lyst og mulighed for det:

Meld dig som chauffør og spar de 500 kcal.

Tag rattet, slå dig løs og lad dig underholde af resten af selskabets stigende promiller.

Og giv dem en gavmild nytårsgave ved at køre dem sikkert hjem i seng.

Og vågn så op næste morgen og tak dig selv for, at du ikke starter året ud i samme tilstand som dine venner og familie.

Skål! Og rigtig godt nytår!