Åreforkalkning er en af de mest almindelige årsager til hjertesygdom. Heldigvis er der meget, du selv kan gøre. Men der er brug for mere offentlig støtte.

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

Hjertesygdom, der stammer fra åreforkalkning, er en af de mest almindelige dødsårsager i den vestlige verden.

Fedt i blodet lejrer sig i blodårens karvæg og fører over tid til forsnævring af blodåren. Det kan med tiden gøre, at åren stopper til, og ende med en blodprop.

De fem mest almindelige årsager til åreforkalkning i hjertet er:

1. Rygning
  2. Alkohol
  3. Højt indtag af mættet fedt og for lidt frugt, grønt, fuldkorn og fisk
  4. Manglende motion
  5. Genetik.

Forkalkning af årerne begynder allerede i 18-årsalderen for de fleste mennesker. Vi udvikler åreforkalkning, i takt med at vi bliver ældre. Det er helt uundgåeligt og ikke i sig selv farligt.

Det er først farligt, hvis forkalkningen bliver så udbredt, at det kan føre til blodpropper.

TEMA: Vi kæmper for bedre forebyggelse

Vi mener, at danskerne skal støttes til at være mere fysisk aktive. Regelmæssig fysisk aktivitet mindsker risikoen for at få en hjertesygdom. Forskning viser, at fysisk aktive har 20-30 procent lavere risiko for iskæmisk hjertesygdom sammenlignet med inaktive personer. Det viser, at motion er helt centralt i forebyggelsen af hjertesygdom på det individuelle og samfundsmæssige niveau. Læs mere om de strukturelle tiltag, som Hjerteforeningen kæmper for, her.

Offentlig støtte til sundere liv

Over halvdelen af den danske befolkning lever i dag med overvægt.

Spørger man seniorkonsulent og ekspert i forebyggelse Mads Lind går det ifølge ham den gale vej med danskernes fysiske aktivitet. Det vidner ikke mindst Sundhedsprofilen om – den store nationale undersøgelse af borgernes sundhed, som bliver gennemført og offentliggjort hvert fjerde år.

Der er stadig alt for mange danskere, der falder igennem. For at få dem med på “vognen” er det nødvendigt med en meget stærkere offentlig forebyggelse, siger Mads Lind.

Der er kommet flere moderat overvægtige og flere svært overvægtige i det danske samfund. Og det er på tværs af alle aldersgrupper.

Netop inaktivitet og overvægt er nogle af de helt store risikofaktorer i forhold til at udvikle bl.a. åreforkalkning.

Vi kan bl.a. se, at der med det stigende antal af overvægtige vil komme en stærkt forøget risiko for flere hjertesyge danskere i fremtiden.

Mere bevægelse i hverdagen

Overvægt øger ikke blot risikoen for hjertesygdom, men medfører også sociale og psykiske udfordringer. Hjerteforeningen kæmper for retten til en sundere livsstil for alle – primært ved at sætte mere fokus på strukturel forebyggelse.

Vi sidder meget ned, når vi er på arbejde. Det er derfor vigtigt, at arbejdspladser bliver indrettet på en måde, så vi har nemmere ved at bevæge os i løbet af dagen. Så virksomhederne aktivt understøtter deres medarbejderes fysiske aktivitetsniveau, siger Mads Lind

– Også i forhold til børn og unge, er det super vigtigt at tænke fysisk aktivitet ind i hverdagen – både frivilligt og obligatorisk i uddannelsesinstitutionerne.

Endelig er det helt afgørende for at stoppe åreforkalkning, at man stopper med at ryge, hvis man er ryger – og det betyder meget, at man får den rigtige hjælp. Det kan fx være fra Stoplinien, appen e-kvit eller allerbedst: ved at få rådgivning på et rygestopkursus, slutter Mads Lind.

Læs mere om, hvordan det står til med danskernes sundhed, i Sundhedsstyrelsens rapport, her

TEMABOKS: Hjerteforeningen kæmper for bedre forebyggelse

Vi mener, at danskerne skal støttes til at være mere fysisk aktive. Regelmæssig fysisk aktivitet mindsker risikoen for at få en hjertesygdom. Forskning viser, at mennesker som er fysisk aktive har 20-30 procent lavere risiko for iskæmisk hjertesygdom sammenlignet med inaktive personer. Det viser, at motion er helt centralt i forebyggelsen af hjertesygdom på det individuelle og samfundsmæssige niveau.

Læs mere om de strukturelle tiltag, som Hjerteforeningen kæmper for her: https://hjerteforeningen.dk/meninger/fysisk-aktivitet/

Du kan gøre meget selv

Det positive er, at du selv kan gøre en stor forskel ved hjælp af relativt enkle ændringer i din livsstil. Der er ifølge Hjerteforeningens diætist, Lotte Juul, flere steder, du kan tage fat, for at forebygge åreforkalkning.

– Medmindre du er genetisk disponeret, vil du kunne bremse udviklingen af åreforkalkning ved hjælp af sund kost og motion, siger Lotte Juul.

Risikoen afhænger nemlig af flere faktorer – dit kolesteroltal, dit blodtryk, rygning og dit aktivitetsniveau.

Ifølge Lotte Juul sker åreforkalkning, når niveauet af LDL-kolesterol og triglycerid (fedt i blodet) er højt.

Man er ekstra udsat, når man er inaktiv og ryger.

Her får du 5 gode råd til at forebygge åreforkalkning:

1) Stop med at ryge
Hvert fjerde hjerte-kar-tilfælde skyldes rygning. Som ryger har du en fem gange større risiko for blodprop i hjertet sammenlignet med ikke-rygere. Desuden har du op til fire gange større risiko for åreforkalkning, hvis du er storryger, det vil sige, hvis du ryger mere end 15 cigaretter om dagen, forklarer Lotte Juul.

2) Sæt den ene fod foran den anden
Daglig motion af 30 minutters varighed nedsætter risikoen for åreforkalkning. Motion sænker niveauet af LDL-kolesterol og reducerer hermed graden af åreforkalkning. Husk at få pulsen op mindst to gange om ugen, lyder anbefalingen fra Lotte Juul.

Læs mere om, hvordan du med motion kan undgå åreforkalkning

3) Spis hjertesundt
Dit hjerte elsker fisk, fuldkorn, frugt, grønt og plantefedtstoffer! Disse fødevarer hjælper til at holde niveauet af LDL-kolesterol nede. Hvis man har for meget LDL-kolesterol i blodet, kan det trænge ind i blodkarrenes væg og medføre åreforkalkning.

Læs mere om, hvordan du spiser hjertesundt, her

4) Bevar en sund og balanceret vægt
Hop indimellem op på vægten, eller mærk blot efter, om tøjet sidder, som det plejer. Stop op, og brems en eventuel vægtstigning, inden det løber af sporet, råder Hjerteforeningens diætist.

5) Drik mindre alkohol
Vi ved, at alkohol er skadeligt på mange forskellige niveauer. Et overforbrug af alkohol kan få niveauet af triglycerid til at stige. Og triglycerid er ligesom LDL-kolesterol forbundet med øget risiko for hjertesygdom.

Bliver åreforkalkningen så fremskreden, at blodåren er ved at lukke helt til, er man nødt at sætte ind med intens medicinsk behandling. Det kan fx være en bypassoperation eller ballonudvidelse af hjertets kransårer.

– Og så findes der selvfølgelig de mennesker, der er genetisk disponerede for at udvikle åreforkalkning. Sund livsstil forebygger hjertesygdom, men medicinsk behandling er ofte nødvendig for at sænke kolesteroltallet, når det handler om genetik, forklarer Lotte Juul.