Danskerne – særligt dem af os over 70 år – har formået at sænke vores kolesteroltal betragteligt igennem de sidste 18 år. Det har forskere fra Amager og Hvidovre Hospital opdaget ved at analysere over 600.000 blodprøver. Kan forklaringen være, at vi er blevet bedre til at leve sundere?

Er dit kolesteroltal også for højt? I så fald: Velkommen i klubben.

Se, om du kan finde en plads i hjørnet – vi er ret mange i forvejen.

Forhøjet kolesterol er nemlig lidt af en folkesygdom i Danmark.

Se bare her:

• Godt 2 millioner danskere mellem 20 og 70 år har et højt kolesteroltal og har potentielt øget risiko for hjertesygdom.
  • Denne gruppe har 70 procents større risiko for blodprop i hjertet end andre danskere.
  • Forhøjet kolesterol kan føre til åreforsnævring i hjertet, som er den enkeltsygdom, flest danskere dør af.
  • Godt 1 ud af 29 danskere lider af arveligt forhøjet kolesterol. Det svarer til ca. 29.000 danskere.

Vi har sænket vores kolesteroltal

Men, men, men …

Selvom det er dystre tal, så kommer der nu en glædelig nyhed om danskernes kolesteroltal.

Forskere fra Amager og Hvidovre Hospital har nemlig analyseret blodprøver fra over 600.000 danskere og er kommet frem til et dejligt resultat.

Vi danskere har sænket vores kolesteroltal.

Og endnu bedre: Vi ser ud til at have gjort det helt uden brug af kolesterolsænkende medicin.

Særligt ældre kan tage æren

Det fortæller forskere fra Amager og Hvidovre Hospital.

De har gjort opdagelsen ved at analysere blodprøver fra over 600.000 danskere, der ikke er i kolesterolsænkende behandling.

Læge og ph.d.-studerende Anna Elise Engell fra Klinisk Biokemisk Afdeling på Amager og Hvidovre Hospital er en af forskerne bag opdagelsen.

Hun fortæller, at det særligt er ældre danskere, der kan tage æren for faldet i vores samlede kolesterolniveau.

Noget i danskernes sundhedsmæssige adfærd er lykkedes de sidste årtier.

Vores data viser, at særligt de ældre over 70 år har formået at sænke deres kolesterolniveau, da det er blandt disse aldersgrupper, at faldet ser ud til at være størst.

Er vi begyndt at leve sundere?

Resultaterne er en god nyhed for de mange danskere, der har forhøjet kolesterol i blodet.

Tilstanden kan føre til åreforsnævring og øget risiko for blodpropper.

Ofte kan en omlægning til en sundere livsstil sænke kolesteroltallet.

Medicinsk behandling kommer først på tale, når omlægning af livsstil ikke er tilstrækkeligt, eller hvis kolesteroltallet er svært forhøjet ved bl.a. arveligt forhøjet kolesterol.

Men skyldes faldet så, at vi danskere er begyndt at leve sundere?

Det kan vi håbe – men det kan studiet ikke svare entydigt på.

Årsagen til faldet kender vi ikke præcist, siger Anne Elise Engell.

Vi ved, at der i løbet af den undersøgte 18-årige periode er kommet mere fokus på sund kost og motion samt grænser for indhold af transfedtsyre i madvarer, som kan forhøje kolesterolniveauet.

Men flere faktorer har formentlig haft betydning for det observerede fald i kolesterolniveauet.

Følg disse kostråd, og sænk dit kolesteroltal

En af årsagerne til faldet i danskernes kolesterolniveau kan være, at flere og flere indretter måltiderne efter sunde kostråd.

De er bl.a. omtalt i denne artikel.

Ifølge Hjerteforeningens diætist, Lotte Juul, kan man nemlig komme rigtigt langt, hvis man planlægger sin kost efter disse råd:

1) Ombyt mættet fedt med umættet fedt

• Prioriter fedtstof fra olier, nødder, kerner, avokado, oliven.
  • 350 g fisk om ugen, heraf 300 g fed fisk til hjertepatienter.
  • 30 g nødder og mandler hver dag.

2) Erstat simple kulhydrater med fuldkornsrige kulhydrater

• Prioriter 75 g fuldkorn dagligt – rug og havre.
  • 600 g frugt og grønt om dagen.
  • 100 g kogte bælgfrugter dagligt.
  • Begræns kostens indhold af søde sager og sukkerholdige drikke.

3) Begræns salt og alkohol

Kolesterolsænkende medicin fortsat nødvendigt

Med studiets positive resultater kunne man måske tro, at en sundere livsstil kan træde i stedet for medicinsk behandling.

Det er desværre ikke tilfældet, forklarer overlæge Anette Sjøl fra Hjertemedicinsk Afdeling på Amager og Hvidovre Hospital.

Livsstilsforandringer er vigtige i behandlingen af forhøjet kolesterol, men medicinsk behandling er oftest nødvendig.

Så er man i medicinsk kolesterolnedsættende behandling, bør man absolut fortsætte denne. Men selvom man tager medicin mod forhøjet kolesterol, vil fokus på en sund livsstil selvfølgelig stadig være gavnligt.

Ikke kun for kolesteroltallet, men med hensyn til mange andre sundhedsparametre, siger hun.

Vil du vide mere?

Hos Hjerteforeningen finder du masser af nyttig viden om kolesterol og vejledning til at sænke dit kolesteroltal uden brug af medicin.

Hør fx vores to podcasts om kolesterol og kolesterolbehandling med medicin her på denne side.

Via dette link kan du læse, hvordan du kommer godt i gang med at sænke dit kolesteroltal.

Du kan også læse mere om, hvorfor det stadig kan betale sig at sænke dit kolesteroltal, også efter at du er fyldt 70 år.

Eller tage vores kolesterol-quiz, og se, om du kan få 10 rigtige.

På siden altomkost.dk finder du desuden en vejledning om, hvordan du indretter din kost efter de 7 officielle kostråd.

Og endelig kan du gå på opdagelse i vores opskriftsunivers eller læse mere om, hvordan du spiser hjertesundt og lækkert.