Forskning i kolesterol har typisk fokuseret på yngre patienter, men der kommer mere og mere opmærksomhed på patientgruppen over 70 år. Det kan nemlig stadig betale sig at forebygge højt kolesterol og sænke kolesteroltallet, selv om man er kommet op i årene.

– Selv om man har rundet 70 år, så kan man stadig have rigtig stor gavn af at forebygge højt kolesterol og sænke kolesteroltallet.

Det siger læge og ph.d.-studerende i Hjerteforeningen Daniel Mølager Christensen.

Han forsker i kolesterol og har bemærket, at der inden for kolesterolforskningen er kommet mere opmærksomhed på patientgruppen over 70 år.

– Tidligere fokuserede man meget på yngre patienter, da man jo af gode grunde har mere tid til at forebygge højt kolesterol, hvis man sætter tidligere ind, forklarer han.

– Men der er de senere år kommet en stigende opmærksomhed på gruppen over 70 år. Det har nemlig vist sig, at der – i forhold til at forebygge hjertesygdom – stadig er en stor gevinst at hente, hvis man sænker kolesteroltallet.

Ifølge Daniel Mølager Christensen gælder rådet ikke kun for hjertepatienter.

– Det gælder i lige så høj grad for personer, der er sluppet igennem livet uden hjertesygdom og har rundet 70 år.

Det ”lede” og det ”herlige” kolesterol

Når man taler om kolesterol, er det ifølge Daniel Mølager Christensen vigtigt at skelne mellem det ”herlige” og det ”lede” kolesterol.

– Såkaldt HDL er den gode slags kolesterol, forklarer han.

– HDL transporterer kolesterol fra kroppens væv og tilbage til leveren og beskytter faktisk kroppen mod hjerte-kar-sygdom.

Det ’lede’ kolesterol går under betegnelsen LDL, forklarer Daniel Mølager Christensen.

– LDL er den form for kolesterol, der kommer ud i blodbanen. Den sætter sig på indersiden af blodkarrene, og danner forsnævring.

– Det er dét, der fører til åreforkalkning. Det svarer til en tilkalket vandhane – der kommer ikke lige så meget gennemstrømning.

– Det er nødvendigt at have LDL i kroppen. Men ikke for meget, da det kan føre til hjertesygdom. Så det er dén type kolesterol, man virkelig skal være obs på ikke at få for meget af, siger Daniel Mølager Christensen.

Fokus på kolesterolets andre bestanddele

Ifølge Hjerteforeningens læge er der i de senere år også kommet fokus på de øvrige bestanddele, som kolesterol består af.

– Kolesterol som helhedsbetegnelse kan man dele op i HDL og LDL.

– Men der er også andre bestanddele i kolesterol, og dem begynder man mere og mere at dykke ned i og være opmærksom på i forskningsmiljøet, siger Daniel Mølager Christensen.

– Så det er muligt, at der vil komme ny og vigtig viden ud af det fokus inden for de kommende år.

Inden for selve behandlingen af højt kolesterol er der også nye fremskridt, fortæller han.

– Der er kommet en ny medicin ud ved navn PCSK9, som viser lovende resultater i forhold til at sænke LDL-kolesterolet og kolesteroltallet.

– Lige i øjeblikket er den nye medicin dog ganske dyr og ikke særligt udbredt, men det kan være, det ændrer sig i fremtiden, siger han.

Statiner, sund kost og motion er stadig den bedste behandling

Daniel Mølager Christensen forklarer derfor, at den bedste behandling mod for højt kolesterol stadig er den, som over 600.000 danskere i dag benytter sig af.

– Det er de gode, gamle statiner, der stadig er klart det bedste middel mod for højt kolesterol, siger han.

Statiner er en fællesbetegnelse for en række kolesterolsænkende medikamenter.

– Dem kombinerer man typisk med en omlægning af kosten samt en motionsplan, hvor man får pulsen i vejret mindst to gange om ugen, forklarer Daniel Mølager Christensen.

– Det er superfint at gå ture og lave havearbejde – det tæller bestemt også med i motionsregnskabet.

– Det påvirker bare hjerte-kar-systemet på en helt anden måde, når pulsen kommer helt op i vejret et par gange om ugen, så det er vigtigt at tage det med, siger han.

Tilmeld dig webinaret om kolesterol

Daniel Mølager Christensen afholder i øjeblikket en række webinarer om kolesterol under overskriften ”Få styr på dit kolesterol”.

Her gennemgår han nyttig viden om kolesterol, giver gode råd og medicinfaglig viden om sænkning af kolesteroltallet og går i dybden med eventuelle bivirkninger af kolesterolmedicin.

Du kan tilmelde dig webinaret her via dette link.

Hvis du vil læse mere om kolesterol, forskellen på LDL og HDL og sammenhængen med åreforkalkning og hjerte-kar-sygdom, kan du desuden finde megen nyttig info på denne side.

Her i denne artikel finder du en masse gode råd om, hvordan du forebygger højt kolesterol, og på hjertetal.dk kan du selv finde statistikker for hjertemedicin og hjertesygdomme generelt for Danmark.