Et nyt studie bekræfter, hvad mange af os sikkert har oplevet på egen krop de seneste måneder: Coronakrisen har haft konsekvenser for vores fysiske aktivitetsniveau. Vi giver dig her seks gode råd til at være fysisk aktiv.

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

Når idrætsklubber, fitnesscentre og skoler lukker midlertidigt ned, og vi opfordres til at holde afstand fra hinanden, får vi rørt os mindre.

Konklusionen kan drages på baggrund af et studie fra Syddansk Universitet, som blev udgivet i februar i år.

Undersøgelsen dækker ikke hele perioden, hvor store dele af samfundet har været lukket ned, men er gennemført fra den 3. til den 15. april 2020. Dog er resultaterne bemærkelsesværdige, fordi undersøgelsen viser, at samtlige aldersgrupper var mindre fysisk aktive end normalt, og særligt ældre over 60 år og teenagere blev ramt på aktivitetsniveauet.

Hjerteforeningens fysioterapeut og rådgiver Dorthe Hornsgaard siger:

– Ældre over 60 år vil i forvejen opleve, at deres kondition, muskelstyrke, smidighed og balance forringes i denne periode af livet, hvor risikoen for sygdomme – herunder hjertesygdomme – også forværres, hvilket gør undersøgelsens resultater ekstra bekymrende. Coronakrisen risikerer samtidig at forringe mange danskeres livskvalitet. Så når det er sagt, gælder det nu om, at vi passer ekstra meget på os selv og får rørt os. Vi kan ofte gøre noget selv.

Dorthe Hornsgaard peger på, at den nærmeste fremtid, hvor flere restriktioner ophæves gradvist, giver os grund til at tro, at de kedelige tendenser vender lige om hjørnet.

– Foråret og den gradvise genåbning af samfundet har forhåbentlig en positiv effekt på manges humør, ligesom mulighederne for at dyrke fysisk aktivitet forbedres, siger Dorthe Hornsgaard og giver dig seks gode råd til at komme i gang med at være fysisk aktiv.

6 gode råd til dig

Her følger seks gode råd til dig, der har været mindre fysisk aktiv under nedlukningen og som gerne vil dyrke mere motion i foråret. De seks råd tager afsæt i Sundhedsstyrelsens og WHO’s retningslinjer, som anbefaler, at ældre og mennesker med kroniske sygdomme dyrker 30 minutters fysisk aktivitet hver dag. Derudover anbefales det at lave puls-, styrke- og balancetræning to-tre gange om ugen.

1. Vi har sagt farvel til bidende minusgrader og frost-glatte veje. Derfor er det oplagt at hoppe i fodtøjet og tage flere gåture i det fri. Gåture har en positiv effekt på kredsløbet og balancen. Hvis du øger mængden af daglige skridt fra eksempelvis 2.000 til 4.000, er det til stor gavn for din sundhed. Du får dog størst effekt af en gåtur, hvis du går cirka 10.000 skridt og øger tempoet en smule undervejs. Du kan også tilføje tre-fire styrketræningsøvelser til din gåtur. Få inspiration her på Hjerteforeningen.dk.
  2. Foråret er lig med havetid. I WHO’s retningslinjer understreges det, at al form for fysisk aktivitet er bedre end ingenting. Det er med andre ord bedre at plukke blomster i haven end at sidde i sofaen. Du kan se på de små udendørs aktiviteter som et overskueligt bidrag til at forbedre dit fysiske og mentale helbred.
  3. Motion kræver ikke en masse tid og udstyr. Tag tre-fire små motionsafbræk om dagen. Brug eksempelvis ti minutter på tre-fire udstrækningsøvelser om morgenen, tag en ti minutters gåtur senere på dagen, sæt musik på anlægget i stuen, og dans med dig selv eller din bedre halvdel i ti minutter, eller stil en stol op ad væggen og skiftevis rejs og sæt dig ned ti gange.
  4. Den gradvise genåbning af samfundet betyder, at der igen bliver mulighed for at benytte sig af en række foreningstilbud. Dog først og fremmest udendørs træning. Mange ældre bruger træning på foreningshold til at få motion og være sammen med andre. Undersøg mulighederne i dit lokalområde. Tjek eventuelt information på din kommunes hjemmeside eller på hjerteforeningen.dk. De fleste steder genstarter Hjertemotion udendørs, ligesom gåhold og Fodbold for hjertet også starter op igen – underlagt mulige restriktioner i forhold til antallet af deltagere. Se mere på Hjertemotion.dk.
  5. Hjerteforeningen har produceret en række hjemmetræningsvideoer under coronakrisen, som du frit kan benytte på alle tider af døgnet. I træningsvideoerne får du assistance af instruktører, som præsenterer dig for en række forskellige træningsformer. På vores hjemmeside hjertemotion.dk er der eksempelvis mulighed for at træne med vores hjertemotions-instruktør, Dagmar Lybæk Sieg.
  6. Du kan også besøge vores hjemmeside for Hjertetræning og træne med Hjerteforeningens ambassadør og professionelle danser, Thomas Evers Poulsen – kendt fra “Vild med dans”. Et hjertetræningsprogram varer 15 minutter og indeholder opvarmning, styrke-/pulstræning samt udstrækning.Hvis du har oplevet en forringelse af din kondition, din balance eller din styrke under coronakrisen, eller hvis du for nylig har været indlagt på hospitalet og har behov for et mere skånsomt program, kan Tænd og træn dit hjerte være en mulighed.

HJERTELINJEN: Hvis du har spørgsmål om fysisk aktivitet, er du altid velkommen til at kontakte Hjerteforeningens fysioterapeuter på Hjertelinjen, 70 25 00 00.

Kilder:

Studie fra Syddansk Universitet