Mere end 7 ud af 10 hjertepatienter, som i rundspørger fortæller, at de oplever udfordringer med at få trænet under coronakrisen, holder fast i gåturen. Det er positivt, konstaterer fysioterapeut i Hjerteforeningen, som gør opmærksom på, at det er en god idé at få pulsen op, når man motionerer, og at man husker at holde den fysiske aktivitet ved lige.

Lidt under halvdelen af de hjertepatienter, som har deltaget i en rundspørge i Hjerteforeningen, fortæller, at de oplever, at pandemien har skabt udfordringer med hensyn til deres deltagelse i trænings- og rehabiliteringstilbud. Mere end 7 ud af 10 hjertepatienter i denne gruppe holder dog fast i gåturen under coronakrisen, mens cirka halvdelen af dem har valgt at træne hjemme, da meget organiseret træning har været lukket ned. Det viser resultater fra en rundspørge i Hjerteforeningens Brugerpanel gennemført i februar.

Dorthe Hornsgaard er fysioterapeut i Hjerteforeningen, og hun glæder sig over, at så mange hjertepatienter holder fast i gåturen i disse nedlukningstider. Men for mange af de hjertepatienter, der ringer til Hjertelinjen, er hjemmetræning også forbundet med frustration, siger hun.

– Mange hjertepatienter har accepteret, at det er vanskeligt for dem at være sammen med andre i denne periode, men de er også udfordret af at skulle træne alene. Vi ved også fra forskning i motionsvaner, at motivationen daler for mange mennesker, når de skal træne alene frem for med andre. Men forhåbentligt har mange hjertepatienter haft oplevelsen af en form for fællesskab med vores online hjertemotion.

TILBUD: Kender du vores hjertestier?

Hjertepatienter bør holde sig aktive

Det er vigtigt for alle mennesker – og i særdeleshed for hjertepatienter – at få rørt sig, pointerer Dorthe Hornsgaard.

– Hvis man ikke er fysisk aktiv, dykker konditionen, balancen og muskelstyrken. Fysisk styrke danner basis for selvstændighed, som gør én mindre afhængig af andres hjælp. Fysisk inaktivitet øger risikoen for, at blodtrykket såvel som kolesteroltallet og blodsukkeret stiger, hvilket forværrer risikofaktorerne, når man har en hjertesygdom. Det gælder om at forebygge hjerte-kar-sygdom og forebygge risikoen for indlæggelser og flere sygdomme. Samtidig er motion et godt middel til at styrke vores mentale helbred.

Intensitet er godt, men løb er ikke nødvendigt

Det er godt at få pulsen op, når man dyrker motion, siger fysioterapeuten i Hjerteforeningen, da dette i højere grad forbedrer kondition og herved hjerte- og lungekredsløbet. For mange hjertepatienter har hjemmetræning formentlig betydet, at de ikke har kunnet træne med samme intensitet, som når deres holdkammerater eller træner motiverer dem, konstaterer Dorthe Hornsgaard.

– Mange kan nok genkende, at det er svært at opnå et højt intensitetsniveau, når der ikke andre til at styre slagets gang. Hvis man eksempelvis spiller floorball eller går til linedance, opstår der en intensitet, som er svær at skabe selv.

Fysioterapeuten anbefaler, at man er bevidst om at holde et relativt højt – men tåleligt – tempo i sin hjemme-træning eller fx øge tempoet en smule undervejs på sin gåtur for at få pulsen op. En løbetur kan også give mening for nogle hjertepatienter, men bestemt ikke for alle, siger hun. Vigtigst er det, at man holder sin fysiske aktivitet ved lige.

– Hvis folk er vant til at løbe, er det fint. Men løb kan være en hård belastning for bevægelsesapparatet, hvis man ikke er vant til denne motionsform, hvilket er tilfældet for mange hjertepatienter. Først og fremmest bør man holde fast i at holde sig i gang. Ellers mister man de positive effekter, som man opbygger ved at motionere. En fast gårutine gør meget godt for ens sundhed.

3 gode råd til dig

Her kommer tre råd fra Dorthe Hornsgaard til, hvordan du kan få rørt dig under coronapandemien:

1. Gå ture

Gåture har en positiv effekt på kredsløbet og balancen. En mindre gåtur er bedre end ingenting, men du får størst effekt af din gåtur, hvis du går 10.000 skridt eller mere.

2. Tag tre-fire motionsafbræk om dagen

Brug ti minutter på tre-fire udstrækningsøvelser om morgenen: Tag en ti minutters gåtur senere på dagen, sæt musik på anlægget i stuen, og dans med dig selv eller din bedre halvdel i ti minutter, eller stil en stol op ad væggen og skiftevis rejs dig og sæt dig ti gange.

3. Dyrk (de genåbnede) aktivitetstilbud

Den gradvise genåbning betyder, at der igen bliver mulighed for at benytte sig af foreningstilbud. Dog først og fremmest udendørs.

De fleste steder genstarter Hjertemotion udendørs, ligesom gåhold og Fodbold for hjertet også starter op igen – underlagt mulige restriktioner i forhold til antallet af deltagere. Se mere på Hjertemotion.dk.

Om rundspørgen

824 hjertepatienter og 120 pårørende fra Hjerteforeningens brugerpanel deltog i den seneste rundspørge om hjertepatienter og pårørendes udfordringer under coronapandemien. Det kan ikke siges med sikkerhed, om brugerpanelet er repræsentativt for alle hjertepatienter.

Læs mere om rundspørgen nederst i artiklen her:

Få vores råd: Ensomhed og ængstelse er udbredt hos hjertepatienter og pårørende under coronakrisen

Læs også

3 gode råd til at undgå, at ensomheden styrer dit liv under coronakrisen

Coronakrisen har ramt danskernes fysiske aktivitetsniveau. Her er 6 gode råd til et mere aktivt forår

Motion til dig og dine

Vi har en række motionstilbud klar til dig. Se dem herunder:

TÆND OG TRÆN

Tænd og træn er for dig, der er nyopereret hjertepatient og ønsker at dyrke motion hjemmefra, mens du venter på rehabilitering.

Se mere herom: Tænd og træn

HJERTEMOTION

Hjertemotion er for dig, der er hjertepatient og for nylig har afsluttet et rehabiliteringsforløb i region eller kommune og ønsker støtte og inspiration til at komme i gang med motion.

Se mere herom: Hjertemotion

HJERTETRÆNING

Hjertetræning er for dig, der er stabil hjertepatient, samt andre interesserede, der ønsker inspiration til fysisk aktivitet og bevægelse.

Se mere herom: Hjertetræning