Coronapandemien har medført nedlukning af bl.a. fitnesscentre og foreningslivet. Det betyder dog ikke, at du skal stoppe med at være fysisk aktiv – tværtimod. Sådan lyder beskeden fra Dorthe Hornsgaard, der er fysioterapeut og rådgiver på Hjertelinjen.

Et godt sted at starte det nye år og en aktiv livsstil er gåture.

– Vores kroppe er bygget til at gå. Det kræver ikke særlige kompetencer, og vi kan gøre det alene eller sammen og på tværs af generationer, siger rådgiver og fysioterapeut Dorthe Hornsgaard, der dagligt taler med hjertepatienter og pårørende om sund livsstil på Hjertelinjen.

Forskning viser ifølge Dorthe Hornsgaard, at det er en god ide at gå efter et måltid. Herved hjælper musklerne i langt højere grad med at fjerne sukker fra blodbanen. På den måde mindsker du risikoen for type 2-diabetes og hjerte-kar-sygdom.

– Du behøver ikke gå stærkt, men gerne 30-40 minutter, forklarer hun.

– Og er dit humør udfordret af coronarestriktioner, så kan frisk luft og motion være en del af løsningen.

LÆS: Hjerteforeningens anbefalinger om motion

Få pulsen op, og styrk dine muskler

Gåture er ifølge Dorthe Hornsgaard en god motionsform og et oplagt sted at starte.

– Hvis du gerne vil have endnu flere sundhedseffekter for hjerte- og kredsløb, så skal pulsen op to-tre gange om ugen. Du skal lave motion, hvor du når ”talegrænsen”. Dvs. at du kan tale, men dine sætninger bliver afbrudt af dit åndedrag, forklarer hun.

Brug vores Hjertetræning

Der er igen pause i fitnesscentrene og foreningslivet. Hjerteforeningen har heldigvis lavet gode hjertemotionsvideoer, hvor du har muligheden for at få pulsen op. Øvelserne kan laves hjemme på stuegulvet eller udendørs, hvis du tager din smartphone med ud. Se vores videoer om Hjertetræning til dig lige her.

Hjerteforeningen i nyt partnerskab, der kæmper for motion i en coronatid