Gåture er verdens nemmeste og mest effektive måde at få rørt sig på. Hør, hvordan gå-vært Berit Becker Nielsen har gjort det til en vane at komme ud at gå i selskab med andre.

Artiklen er udgivet for over 30 dage siden. Har du spørgsmål til indholdet, kontakt kkjensen@hjerteforeningen.dk.

Var du ude på en gåtur i går?

Så giv dig selv et klap på skulderen.

Mens du kiggede på naturen og nød den milde brise (eller bare tjekkede mobilen, mens hunden blev luftet), gjorde du nemlig noget godt for dit helbred og dit hjerte.

For en gåtur er nemlig genial motion, som:

  • Ikke koster noget
  • Ikke kræver spritnyt udstyr
  • Langt de fleste af os er i stand til at udføre
  • Er nem at komme i gang med – du skal bare åbne døren og sætte den ene fod foran den anden.

Og det bedste ved en rask gåtur:

Du kan gå, lige præcis når du vil, og hvor du vil.

Gåture mindsker risikoen for hjertesygdom

Og vi har flere gode nyheder til dig.

Du behøver hverken at gå fem eller ti kilometer om dagen for at få nogle af de såkaldte lykkehormoner, som gør dig “glad i låget”.

Mindre kan sagtens gøre det.

Ifølge professor og gå-ekspert Bente Klarlund Pedersen styrker regelmæssig gang ikke blot den fysiske sundhed, men også den mentale.

Og i forhold til hjertet ved vi, at alene det at være fysisk aktiv og gå en tur er med til at mindske risikoen for at blive alvorligt syg.

Eller forbedre og forlænge dit liv, hvis du allerede er blevet ramt af hjertesygdom.

Hygge og samvær i Hjerteforeningens GÅ MED-tilbud

Gåture er en motionsform for alle.

Men for nogle mennesker er det ikke spor nemt at komme ud at gå alene.

Især ikke hvis man er bekymret for sit helbred og ikke er fortrolig med at få pulsen lidt op.

Det kan nogle gange kræve støtte og hjælp fra andre.

Og der er også en anden dimension:

Det kan tit være sjovere og hyggeligere at gå flere sammen.

Det kan man selv opleve gennem en af Hjerteforeningens kerneaktiviteter:

GÅ MED-projektet.

Berit giver gå-glæden videre

Det kan den frivillige gå-vært Berit Becker Nielsen skive under på.

Da jeg hørte om Hjerteforeningens GÅ MED-projekt, så talte det bare direkte til mig.

For alle kan jo gå med – unge som gamle, syge såvel som raske.

Nogle behøver bare fællesskabets blide skub for at komme afsted, forklarer Berit.

 

Lille indsats med stor gevinst

Det er en lille indsats, men det betyder meget. Jeg går selv rigtig meget, så det er bare fedt, hvis jeg kan få nogen med, siger Berit og kommer med et eksempel fra sin egen gå-gruppe i Værløse.

Der var fx for nylig en person, som skulle i gang med at gå efter lang tids sygdom og havde svært ved at gå, som kontaktede mig.

Han har været med ude at gå flere gange nu. Så går vi en lille rute på en kilometer sammen med ham til at starte med, og så en længere rute med resten af gruppen.

Alle kan være med

Der er ingen tvivl om, at Berit er passioneret med hensyn til gåturene og frivilligheden. Hver uge planlægger hun ruterne og tilpasser dem så efter de deltagere, der møder op:

Så snakker vi lidt om, hvorvidt der er nogen i gruppen, der har udfordringer eller nogle begrænsninger, vi skal tage højde for – og så planlægger jeg den enkelte tur efter det, fortæller hun.

Og der har i den grad været stor tilslutning til Berits gåture:

Det har været skønt at opleve den store interesse for at gå sammen med min gruppe i Værløse – fra mange forskellige typer mennesker.

Det vigtigste for mig er, at der er plads til alle, uanset fysisk form. Alle skal kunne gå med, siger Berit.

Sammen om at gøre en forskel

Gåture kan være en oplagt måde at koble af på. Men det kan også være med til at skubbe samtalen i gang. På en måde flyder ordene bare nemmere, når man går, og der er ting at kigge på i omgivelserne osv.

Folk i vores gå-gruppe er vildt søde til at tale med hinanden, så alle føler sig inkluderede. Når vi mødes, gør jeg også en indsats for lige at bryde isen, og så glider resten altid af sig selv – så kører snakken helt automatisk, fortæller Berit og fortsætter.

Det at gøre noget for andre synes jeg, er skønt. Jeg har altid lavet frivilligt arbejde ved siden af mit arbejde som coach. Der ligger en stor gave i at have nogle ressourcer at give videre. Det giver god energi tilbage til mig, forklarer Berit.

Og jeg skal jo også have min motion – jeg skal bare afsted. Uanset om det regner eller sner.

Pulsen op på gåturen

Ud over 30 minutters fysisk aktivitet om dagen anbefaler Sundhedsstyrelsen, at du mindst to gange om ugen dyrker motion med moderat til høj intensitet i mindst 20 minutter.

Ifølge professor og gå-ekspert Bente Klarlund Pedersen kan du faktisk øge din kondition betragteligt ved at gå i bakket terræn eller ved såkaldt intervalgang – hvor du skiftevis går, så hurtigt du kan i et-to minutter, og derefter går i et normalt tempo i tre minutter. Så får du de gode sundhedseffekter på blodtrykket og det farlige fedt omkring maven.

Terrænet, vi går i, er ret kuperet. Så nogle gange bliver vi også lidt forpustede, hvis gruppen er til det og føler sig tryg ved det, fortæller Berit Becker Nielsen.

I stedet for at kommentere på, at nogle er meget forpustede, så siger jeg fx, at jeg selv er det – for at flytte fokus lidt væk. Men italesætter også, hvor godt det er for vores hjerter at få pulsen lidt op.

Gode gå-vaner

De gode motionsvaner kommer ikke over natten.

Desværre.

Sætter du barren for højt, risikerer du blot, at succesraten bliver lav.

Ifølge Bente Klarlund Pedersen har lidt også ret, og du kan faktisk komme langt med en lille gåtur.

Og så kan faste aftaler have en afgørende betydning for, om du kommer af sted eller ej.

For en aftale er en aftale. Dette bakker Berit Becker Nielsen op om:

Det lader til, at de, der laver aftaler, har det lettere. Og at gøre det samme hver dag. Det gør vi også derhjemme. Det er ikke noget, vi skal diskutere frem og tilbage – vi skal bare ud at gå hver dag.

Berits gruppe går uanset vejr og vind.

Vi klæder os bare ordentligt på. Det værste, vi mennesker faktisk kan gøre, er at begynde at diskutere med hinanden og med os selv om, hvorvidt vi skal ud eller ej. Det skal vi bare.

Det lille skub

Der var en kvinde, der havde lagt lidt for hårdt ud med motionen og derfor fik ondt. Hende har jeg holdt kontakten med, og jeg har foreslået, at hun bare går med et lille stykke af turen.

Nogle gange skal man bare have et lille skub. Det handler meget om vaner. Om at lave nogle aftaler både med sig selv og med andre. Det kræver en indsats, siger Berit med et smil.

Berits gruppe mødes det samme sted hver uge, og Berit varsler altid, hvis der er ændringer i planerne.

Al planlægning foregår via Facebook i en gruppe. Og så har gå-værten lavet en aftale med Hjerteforeningens lokalforening Furesøen om, at de lægger turene i kalenderen, så man kan se ændringerne på websitet https://lokal.hjerteforeningen.dk/furesoe/, hvis ikke man bruger Facebook.