Rapporten ”Råd til at lykkes med at undgå at spise for meget” giver dig gode råd og viden om, hvordan du begrænser dig, når du egentlig er mæt, men liiige fristes af en ekstra portion mad.

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

Du bør altid være opmærksom på, at du i disse tider med coronavirus skal overholde retningslinjerne for god hygiejne og for hensyn til andre, herunder hvor mange der samles på ét sted. Læs mere på hjerteforeningen.dk/corona og få al nødvendig viden.

Vi kender det alle sammen: ”Jeg spiser mest for hyggens skyld nu,” siger man til sig selv, efter at man allerede har været i buffeten én gang. Maden smager godt, og det er hyggeligt at spise. Og maden skal jo heller ikke gå til spilde, tænker du.

Kan du genkende situationen, er der hjælp på vej til dig, efter at forskere fra Aarhus Universitet har finkæmmet litteraturen på madområdet og kondenseret det ned til en række konkrete råd til at undgå overspisning.

Det er blevet til rapporten “Råd til at lykkes med at undgå at spise for meget”, som er bestilt af Miljø-og Fødevareministeriet.

Der findes mange årsager til overspisning, der både vedrører maden, vores omgivelser og os selv. Det drejer sig for eksempel om madens variation og smag, om tallerkenstørrelser, om madens tilgængelighed, om distraktioner i omgivelserne, og om, hvem man spiser sammen med, samt hvor ”mindful” man er i spisesituationen. Det er et komplekst billede, der tegner sig, siger Susanne Hansen fra MAPP Centret på Aarhus Universitet.

– Alt fra at have mad stående fremme, til hvor store portioner mad der serveres, kan være medvirkende til, at vi indtager flere kalorier, end vi burde.

GODE RÅD: 6 skarpe mod overspisning

På side 32 i rapporten finder du gode råd til dig som forbruger. Herunder får du en lille håndfuld af de gode råd.

1. Giv dig god tid til måltidet. Tag mindre bidder, og tyg maden i længere tid.
  2. Begræns antallet af energitætte madvarer i et måltid.
  3. Hav ikke et lager af usunde madvarer tilgængeligt i hjemmet.
  4. Del store pakker op i mindre portioner med det samme.
  5. Fokuser på maden – nydelsen, smagen og konsistensen – mens du spiser. Undgå at se tv eller spille computer imens.
  6. Spis en portion salat eller suppe inden et hovedmåltid.

Kilde: ”Råd til at lykkes med at undgå at spise for meget.

LÆS: Vil du vide mere om at spise sundt, så læs mere på vores hjemmeside