Drikker du minimælk eller spiser ost til hverdag? Kommer der lakrids i slikskålen og rødvin i glasset fredag aften? Her får du svar på 5 spørgsmål om mad, drikke, og hvordan det kan påvirke dit blodtryk.

Omkring en femtedel af den danske befolkning lider af for højt blodtryk, og faktisk er 30 procent ikke klar over det.

Forhøjet blodtryk øger din risiko for åreforsnævring og blodpropper i hjertet og hjernen.

Derfor er det en god idé at forsøge at leve sundt, så du mindsker din risiko for for højt blodtryk.

Det er der heldigvis rigtigt mange danskere, der gør. Men ofte kan der opstå tvivl i hverdagen, når maden skal sættes på bordet, eller glasset skal fyldes.

Spørger Hjertelinjen til råds

De fleste er fx klar over, at for meget alkohol ikke er godt for blodtrykket.

Men hvad hvis jeg gerne vil nyde et enkelt eller to glas rødvin? Er det også ‘forbudt’?

Skal jeg undgå ost og mælk eller erstatte dem med andre alternativer?

Hvordan får jeg mere smag i aftensmaden, hvis jeg prøver at skære ned på saltet?

Listen af spørgsmål er næsten uendelig, og hver uge ringer mange derfor til Hjerteforeningens rådgivningslinje, Hjertelinjen, og spørger eksperterne til råds.

Her får de blandt andet rådgivning om kost og drikkevarer, og hvordan de kan påvirke ens blodtryk.

5 spørgsmål og svar om forhøjet blodtryk

Hjerteforeningens diætist Lotte Juul er én af de faglige eksperter, der tager røret, når man ringer ind.

På baggrund af en række typiske spørgsmål, hun ofte modtager, har hun her samlet fem spørgsmål og svar til dig om mad, drikke og sammenhængen med forhøjet blodtryk.

1. Kan ost øge dit blodtryk?

Ost og andre forarbejdede fødevarer såsom leverpostej, pølser, bacon, færdigretter, cornflakes og købedressing er tilsat en hel del salt. Et stort indtag af salt via forarbejde madvarer kan øge dit blodtryk betragteligt.

Det gode råd er at lave mere mad fra bunden, købe uforarbejdede madvarer eller vælge mad mærket med Nøglehulsmærkningen.

2. Kan citrongræs gavne dit blodtryk?

Citrongræs, hvidløg, ingefær, lime og spidskommen er alle smagsgivere, som helt eller delvist kan erstatte salt i madlavningen. Den danske madkultur krydres altid med salt og peber.

Så når du udskrifter salt, og i stedet smager maden til med krydderier fra fjerne himmelstrøg, så gør du noget godt for dit blodtryk.

3. Har minimælk betydning for dit blodtryk?

Minimælk, kærnemælk, skyr og andre fedtfattige mejeriprodukter er et vigtigt element i den blodtrykssænkende diæt, kaldet ”DASH-diæt”. Årsagen til de fedtfattige mejeriprodukters blodtrykssænkende effekt er endnu ikke klarlagt.

Der er formodninger om, at det skyldes mejeriprodukternes indhold af calcium, kalium og magnesium.

4. Er sød lakrids bedre end saltlakrids, når det handler om blodtryk?

Lakrids kan øge dit blodtryk, uanset om der er tale om sød lakrids eller saltlakrids. Det handler nemlig om det naturlige sødestof i lakrids kaldet glycyrrhizinsyre, som øger blodtrykket. Mange lakridsprodukter har et overraskende højt indhold af glycyrrhizinsyre.

Har du højt blodtryk eller er i behandling for forhøjet blodtryk, er det derfor ekstra vigtigt at begrænse lakrids både fra lakridsslik, is, alkohol, kosttilskud og lakrids-te.

5. Kan en flaske rødvin om ugen forværre dit blodtryk?

Ja, hvis hele flasken drikkes på én gang, kan dit blodtryk forværres. Store mængder alkohol indtaget på én gang (binge drinking) er værre for dit blodtryk end når alkohol fordeles ud på flere dage.

Sundhedsstyrelsens anbefaling 10-4 gælder ved forhøjet blodtryk. Max. 10 genstande om ugen og meget vigtigt i denne sammenhæng er et max. indtag på 4 genstande på én gang.

Få mere at vide

Har du andre spørgsmål om kost, drikke og forhøjet blodtryk, kan du altid ringe til en af Hjerteforeningens faglige eksperter på Hjertelinjen.

Hjertelinjen har åbent mandag, tirsdag og torsdag kl. 9-14 på tlf.nr. 70 25 00 00.

Du kan også gå på opdagelse i Hjerteforeningens store opskriftsunivers, hvor du finder en masse lækre og velsmagende opskrifter på retter, der alle er gode for dit blodtryk.