Sundhedsstyrelsen har for nylig ændret anbefalingerne om, hvor meget alkohol vi kan indtage uden risiko for helbredet. Hjerteforeningen giver dig den nyeste viden om, hvad alkohol gør ved dit hjerte, samt 7 gode råd til, hvordan du stadig kan nyde alkohol uden at sætte sundheden over styr.

Sundhedsstyrelsen er kommet med nye anbefalinger om alkohol.

Men hvad betyder de nye anbefalinger for dig med en hjertesygdom?

Her kigger vi nærmere på sammenhængen mellem alkohol og nogle af de mest typiske hjertesygdomme.

Og giver dig også 7 gode råd til, hvordan du selv kan overholde de nye anbefalinger – men stadig nyde et glas alkohol i ny og næ.

Hvad siger de nye anbefalinger?

Udgangspunktet i Sundhedsstyrelsens nye anbefalinger er, at intet indtag af alkohol er uden risici.

Som noget nyt skelner anbefalingen ikke mellem mænd og kvinder, da den nyeste forskning viser, at risikoen er ens for begge køn.

Børn og unge under 18 år frarådes helt at indtage alkohol.

Den laveste risiko opnår du ved at holde dit alkoholforbrug under 10 genstande om ugen og drikke maksimalt 4 genstande på samme dag.

Overskrider du anbefalingen, stiger helbredsrisikoen – risikoen stiger mest for kvinder.

Alkohol og forhøjet kolesterol

Et stort alkoholindtag kan påvirke niveauet af triglycerid, som er en af værdierne i kolesteroltallet.

Forhøjet triglycerid er for nylig sat i forbindelse med øget risiko for hjertesygdom.

Når kolesteroltallet er højt, lyder anbefalingen på maksimalt 1 genstand dagligt eller allerhøjst 7 genstande om ugen.

Det gælder for både mænd og kvinder.

Ved forhøjet triglycerid er anbefalingen helt at undlade indtag af alkohol.

Alkohol og blodtryk

Når det handler om blodtryk og alkohol, bliver det lidt mere indviklet.

Alkoholindtag kan nemlig være både godt og skidt.

Et stort alkoholindtag kan føre til forhøjet blodtryk, som belaster hjertekredsløbet.

Et alkoholindtag, som følger anbefalingen fra Sundhedsstyrelsen, anbefales for at bevare et normalt blodtryk.

Det betyder, at ved forhøjet blodtryk anbefales maksimalt 10 genstande om ugen og maksimalt 4 genstande på samme dag.

Alkohol og atrieflimren

Når du har atrieflimren, bør du være ekstra opmærksom på dit alkoholindtag.

Der ses en sammenhæng mellem et stort forbrug af alkohol og anfald af atrieflimren.

Mærker du, at alkohol kan provokere din atrieflimren, bør du begrænse indtaget af alkohol yderligere.

Tommelfingerreglen er maksimalt 3 genstande samme dag, men nogle tåler langt mindre.

Hvis alkohol ikke fremprovokerer atrieflimren, kan du godt nyde alkohol ved lejlighed.

Alkohol begrænses til maksimalt 8 genstande om ugen. Dette gælder for både mænd og kvinder.

Alkohol og hjertesvigt

Der er en klar sammenhæng mellem et stort indtag af alkohol og risiko for hjertesvigt.

Denne hjertesvigtsdiagnose kaldes ”alkohol kardiomyopati”.

Hvorvidt mennesker med hjertesvigt generelt skal undgå alkohol eller have en lavere grænse for alkohol end de generelle anbefalinger, er noget uklart.

Der er meget få undersøgelser på området.

Sundhedsstyrelsens anbefaling bør altid overholdes: maksimalt 10 genstande om ugen og maksimalt 4 genstande på samme dag.

Ved svær hjertesvigt, hvor hjertets pumpekraft (EF) er meget nedsat, og hjertet er svækket, må alkohol begrænses yderligere. Alkohol gavner ikke et svækket hjerte.

7 gode råd om alkohol

1) Køb ikke vin i boks
Det er bedre at købe en flaske. I en flaske er det meget mere synligt, hvor meget du drikker, og mængden er afmålt. Omvendt at det svært at holde øje med en boks, som desuden er nem at gå til. Vinbokse fører ofte til, at vi drikker for ofte og drikker for meget.

2) Hav ikke vin og øl på køl hele tiden
Frist ikke skæbnen for meget ved at fylde dit køleskab med en masse kold hvidvin og kolde øl. For når det ligger der på køl og er klar, så frister det for meget. Læg i stedet en flaske hvidvin eller øl på køl den dag, du synes, at du faktisk vil drikke lidt om aftenen.

3) Drik af små glas
Drik vin af et lille vinglas. Når vi tager et glas vin, så fylder vi bare glasset op uanset størrelse. Det løber ofte løbsk, når glasset er stort, mens det begrænser indtaget at drikke af en lille glas.

4) Nyd lidt, men godt
Hellere lidt, men godt – og ikke for tit. Det er ikke mængden, men nydelsen, det kommer an på.

5) Hæng ikke længe over maden
Sid ikke for længe og hæng over middagen. Jo længere vi sidder, jo mere drikker og spiser vi.

6) Drik alternativer til alkohol
Overvej friske alternativer til alkohol: Lav hyldeblomstsaft, køb danskvand med smag, eller lav selv vand med smag, fx fra agurkestrimler eller mynte. Måske en lækker smoothie i stedet for et glas vin, når du står og laver mad.

7) På restaurant
Hvis du skal have en treretters menu, så køb ét glas hvidvin og ét glas rødvin i stedet for en hel flaske. Bestiller man en flaske, drikker man en flaske. Og husk at drikke vand for tørst og vin for nydelse.