Søde sommer-is, smoothies og slik passer til årstiden – ja, det er faktisk altid lækkert. Og der skal være plads til sukkerholdige nydelser. Men hvor meget er for meget, og hvad trives din krop med? Få svaret fra Hjerteforeningens diætist Lotte Juul Madsen her.

Sukker er sødt, og livet er godt. Vi er nok alle enige om, at sukkerdækkede kringler, vaffelis og sodavand kan være lækre, men vi ved nok alle af erfaring, at vi heller ikke har godt af for meget sukker. Derfor opstår spørgsmålet løbende: Hvor meget sukker har min krop godt af, og hvor meget er for meget?
Svaret kan formuleres ganske enkelt, hvis du spørger Lotte Juul Madsen, der er diætist og rådgiver i Hjerteforeningen. Hun fastslår, at menneskekroppen har plads til, at cirka 10 procent af de kalorier, vi spiser og drikker, kommer fra sukker.
Omregner du det, svarer det til cirka 50-55 gram sukker eller en halv liter sodavand dagligt for en kvinde og 55-70 gram sukker for en mand.
Hvis du dykker dybere ned i sukkerverdenen, peger Lotte Juul Madsen på, at sukker ikke kun kommer fra søde sager, men at der også er tilsat sukker i madvarer såsom mysli, morgenmadsprodukter, yoghurt, kiks, sodavand, saft, kakao og meget andet.
– Det er derfor med at være opmærksom på, hvor meget sukker der er i de ting, du spiser og drikker, siger Lotte Juul Madsen og forklarer, hvad sukker betyder for hjertet.
– Der er intet farligt ved sukker, så længe vi begrænser mængden. Det handler om mængder og hyppighed. For hvor tit spiser vi egentlig slik, kage eller is, og hvor stor en mængde sodavand skyller vi ned? Stort set alle danskere spiser sukker, nogle får kun ganske lidt sukker, mens andre spiser en alt for stor mængde.
Lotte Juul peger på, at fire ud af ti voksne danskere spiser for meget sukker.
– Så kan sukker gå hen og blive skadeligt, advarer hun.

Risiko for hjerte-kar-sygdom
Meget høje niveauer af sukker kan påvirke din risiko for hjerte-kar-sygdom. Niveauet af såkaldt ”triglycerid” stiger ved et overdrevent indtag sukker og for meget alkohol. Triglycerid, der er en del af det samlede kolesteroltal, øger risikoen for hjerte-kar-sygdom. Triglycerid-niveauet kan også stige hos diabetikeren, når blodsukkeret er dårligt reguleret, forklarer Lotte Juul Madsen.
Hun peger på, at et lille, men interessant københavnsk studie gik ud på, at en gruppe forskere gav sukkervand svarende til 225 gram sukker til en gruppe 20-årige raske mænd. De skulle indtage denne mængde hver dag i 14 dage. Omsat svarer 225 gram sukker til to liter sodavand, hvilket er en ret stor mængde sodavand.
På blot 14 dage oplevede deltagerne, at det høje sukkerindtag medførte alvorlige konsekvenser for hjerte og blodkar. Blodgennemstrømningen blev nedsat og svarede til blodgennemstrømningen hos en 65-årig mand. Blodgennemstrømningen blev dog normal igen, da deltagerne stoppede med det store sukkerindtag. Det er vigtigt at bemærke, at det bare er et enkelt studie, påpeger Lotte Juul Madsen, der dog samtidig mener, at studiet har en central pointe om, hvad sukker kan gøre for hjertet.
Sukker kan føre til overvægt, og overvægt kan give hjerte-kar-sygdom. Et stort indtag af sukker kan føre til overspisning, hvor du indtager flere kalorier, end du forbrænder.
– Det sker, fordi sukker er noget, som lægges oven i hverdagsmaden. Vi tager lige et stykke kage, lidt slik eller en sodavand, som ikke erstatter noget, men blot lægges til. Et kalorieoverskud over tid vil føre til overvægt, siger Lotte Juul Madsen.

LÆS MERE: Vanens magt fører til overvægt
Det største indtag af sukker får vi fra slik, kage, is, sodavand, saft og kakao.
– Vi hygger og er underlagt vanens magt. Det kan være svært at skære ned på de søde sager, men vi har samlet nogle gode råd.  Du kan få gode råd om mindre slikspisning her.