Amerikanske forskere bekræfter, at vitamin- og mineraltilskud ikke forebygger hjerte-kar-sygdom. Danskerne er ellers storforbrugere af den slags piller og olier.

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

Opdateret 18. januar om D-vitamin i vinterhalvåret.

Du bliver ikke mere hjertesund af at tage multivitamin- og/eller mineraltilskud. Det viser en meta-analyse af 18 videnskabelige studier offentliggjort i det anerkendte tidsskrift ”Circulation”, som udgives af den amerikanske hjerteforening, American Heart Association.

Analysen er relevant for lille Dannevang, hvor mere end 50 % af danskerne over 50 år indtager et eller flere kosttilskud dagligt. Tendensen er rent faktisk, at indtaget stiger, jo ældre du bliver, og at flere kvinder end mænd tager kosttilskud. Således spiser omkring 80 % af kvinderne over 66 år kosttilskud.

Kosten dækker behovet for de fleste vitaminer og mineraler

De mest populære kosttilskud blandt danskerne er multivitamin- og mineraltilskud. Men undersøgelser af vores kostvaner viser, at der kun er ét vitamin og ét mineral, som raske danske indtager for lidt af gennem kosten. Det drejer sig om D-vitamin og jern.

– Særligt multivitamin- og mineraltilskud er populære, på trods af at der ikke er anbefalinger om, at raske mennesker bør tage multivitamin- og mineraltilskud. En almindelig sund varieret kost bidrager med tilstrækkelige mængder af de fleste vitaminer og mineraler, vi har brug for. Desuden er der ingen dokumentation for, at brug af kosttilskud forebygger livsstilssygdomme og fremmer den generelle sundhed. Der er derimod solide beviser for, at en kost, der er rig på frugt og grønt, fuldkorn og fisk hjælper med at beskytte mod  hjerte-kar-sygdom , siger ernæringsfaglig konsulent Natasha Selberg fra Hjerteforeningen.

Hun forklarer, at der foreløbig ingen videnskabelig evidens er for, at det gavner dit hjerte at supplere en ellers sund kost med vitaminer eller mineraler.

Når det gælder D-vitamin, så viser nyere data at hver 5. dansker, der ikke tager vitamintilskud, mangler D-vitamin om foråret. Fødevarestyrelsen anbefaler derfor, at alle voksne og børn fra 4 år tager et kosttilskud med 5-10 μg (mikrogram, red.) D-vitamin i vinterhalvåret fra oktober til april. ​​​Derudover gælder der særlige anbefalinger for nogle befolkningsgrupper. Men det er forsat vigtigt med særligt sol og fede fisk som kilde til D-vitamin.

Brug fornuften og spis sundt

– Vil du nedsætte risikoen for hjerte-kar-sygdom, skal du holde dig til en hjertesund livsstil med en sund og varieret kost, motion og ingen rygning. Desuden skal du holde øje med blodtrykket og kolesteroltallet, siger Natasha Selberg.

LÆS: Vil du leve sundere? Få viden om, hvordan du lever sundere med god og lækker mad

Heller ikke hjertepatienter har dokumenteret gavn af en daglig multivitamin- og mineralpille.

– Der kan dog være særlige tilfælde, hvor der er behov for at tage tilskud af enkelte vitaminer eller mineraler. Nogle sygdomme og tilstande, fx hvis du er småtspisende, kan give dig mangel på specifikke vitaminer og mineraler. I den situation kan lægen med god grund ordinere de relevante tilskud. Men for langt de fleste er multivitamin- eller mineralpillerne spild af penge, siger Natasha Selberg.

LÆS: Er du veganer eller vegetar? Få viden om behov for tilskud af bla. vitamin B12

Hun peger på, at en sund og varieret kost er nok til at gavne dit hjerte. Hjerteforeningen anbefaler derfor, at behovet for vitaminer og mineraler dækkes gennem en kost, der er rig på frugt og grønt, fuldkorn samt fisk og passende mængder af fedtfattige kød- og mælkeprodukter. Det skal alt sammen sikre en optimal optagelse af vitaminer og mineraler.

Hjerteforeningen anbefaler altså ikke brug af multivitamin og mineraltilskud til forebyggelse af hjerte-kar-sygdom.

4 gode kilder til at få masser af vitaminer og mineraler i din mad

1. Spis frugt og grønt i alverdens farver – når du spiser varieret, har du de bedste muligheder for at få de næringsstoffer, du skal bruge for at holde dig sund og rask
  2. Spis fuldkorn – det er rigt på bl.a. B6-vitamin, E-vitamin og selen.
  3. Spis fisk – især fed fisk indeholder bl.a. fiskeolier, selen, jod og D-vitamin, som kroppen har brug for, og som er svære at få nok af fra andre fødevarer. Især fede fisk som fx laks, sild, makrel og sardiner, torskerogn og torskelever samt torskelevertran er rige på D-vitamin.
  4. Spis jernholdige fødevarer som kød, indmad og leverpostej, fuldkornsprodukter, bælgfrugter og mørkegrønne bladgrøntsager.

Kosttilskud: Hvad spiser vi mest af?

Her en lille oversigt over, hvilke tilskud vi spiser mest af:

1) Multivitamin og mineral tilskud

2) Fiskeolie

3) Kalcium med eller uden D-vitamin.