Lever du med en kronisk sygdom, kan det være rart at tale med en udenforstående. En person med et fagligt indblik i netop din hjertesygdom, som forstår dig, der hvor du befinder dig i livet. Vi har spurgt rådgiver på Hjertelinjen Lotte Juul Madsen om, hvordan du får mest ud af Hjerteforeningens rådgivning.

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

Her får du rådgiverens 7 gode råd til, hvordan du får mest ud af et opkald til én af Hjertelinjens faglige eksperter.

1. Spring ud i det

Det kan virke grænseoverskridende at tage telefonen, ringe op til en fremmed og bede om hjælp. Tænk ikke for længe over det – bare gør det.

Der er ingen spørgsmål og ingen problemer, der er rigtige eller forkerte at søge hjælp til. Du behøver blot at ringe op eller skrive et par linjer i en mail, så finder rådgiverne på Hjertelinjen ud af resten.

2. Rum til at tale frit

På Hjertelinjen er du altid anonym. På den måde er der ikke det samme på spil, som der er i mødet med lægen. Alle perspektiver er vigtige, og der er plads og rum til, at du kan tale frit fra leveren.

Mange får ikke spurgt ind til væsentlige spørgsmål omkring deres behandling eller livet med hjertesygdom, når de taler med sundhedsvæsenet.

Det kan der være mange grunde til. Men hos os må du spørge om alt.

3. Sig rådgiveren imod

Rådgiverne er professionelle og har lang erfaring, men de har ikke altid ret. Oplever du, at rådgiveren misforstår dig, eller er på vej ud af et sidespor, så sig stop, og hjælp med at få samtalen tilbage på sporet.

Husk, at bare fordi ét råd rammer ved siden af, kan resten godt ramme plet. Så tag det med fra samtalen, du kan bruge.

4. Vær åben og ærlig, når du taler med rådgiveren

Jo bedre rådgiverne får indblik i din situation, jo mere kvalificeret vil de kunne give dig råd, du kan bruge.

Vær ærlig omkring, hvordan du har det – hvilken medicin tager du/tager du ikke? Ryger eller drikker du, mere end lægen har sagt, at du må?

På Hjertelinjen er der rum og plads til at være dig selv – og til at tage udgangspunkt i lige præcis det, som er vigtigt for dig.

5. Du bestemmer selv, hvad du tager med dig fra samtalen

Nogle gange kan tanken om at skulle gøre noget ved problemerne virke helt uoverskueligt. Hos Hjertelinjen er du selv med til at bestemme tempoet.

Ingen forventer, at du ændrer på noget efter en enkelt telefonsamtale. Handling kan fx også være at justere dine forventninger til dig selv eller at tage bittesmå skridt i en mere sund retning.

Nogle gange kan det være en hjælp i sig selv blot at få sat ord på fra en person, som ikke er en del af din livssituation.

6. Sæt tid og rum af til samtalen

Du får mest ud af rådgivningen, hvis du har tid nok. Find et sted, hvor du kan tale uforstyrret og hav gerne papir og kuglepen indenfor rækkevidde, så du kan tage noter undervejs.

Hvis det ikke kan lade sig gøre, kan et hurtigt kvarter i en pause på arbejdet også være brugbart. Men husk at fortælle det til rådgiveren, så hun/han ved, at tiden er knap.

7. Spørg dig selv inden, hvad du vil have ud af samtalen

Det er dig, der sætter dagsordenen for samtalen. Men det kan være en god idé at spørge dig selv om, hvad du gerne vil have ud af rådgivningen.

Både inden du ringer op og verbalt, når du har rådgiveren i røret. Det kan være en god idé at afstemme forventninger i starten af samtalen, så I bruger tiden bedst muligt.

På den måde kan I også hurtigt dreje samtalen tilbage på rette spor, hvis I skulle ryge ud ad tangenten.

Få hjælp på Hjertelinjen

Hjerteforeningens psykologer, hjertesygeplejersker og socialrådgivere er klar til at rådgive dig, hvis du oplever bekymringer eller har spørgsmål i forbindelse med din hjertesygdom.

Har du brug for gode råd til kost og motion, sidder vores diætist og motionsekspert også klar til at tage en snak med dig.

Ring til Hjertelinjen på 70 25 00 00 alle hverdage fra 9-16.