Formen var dårlig, sofaen var blevet for meget en ven, og kiloene var der også kommet for mange af. Men så tog 51-årige John Vestphal en beslutning om at gå på alle Hjerteforeningens hjertestier, og det har ændret hans liv.

Han går, går og går. Hver uge snører han de gode sko og går – traver af sted på land og i by. På Hjerteforeningens hjertestier landet over.

Det er blevet et personligt mål for 51-årige John Vestphal at nå at gå på alle Hjerteforeningens hundredvis af hjertestier i løbet af 2020. På blot fire måneder, fra januar til april, har han allerede nået at gå 113 ruter.

Det hele startede en dag, hvor John Vestphal på sin mobil faldt over en app, der viser, hvor den nærmeste af Hjerteforeningens hjertestier er. Og der fløj det ud af munden på ham: Jeg skal da gå på alle de hjertestier, der findes i hele Danmark.

– 2019 var et år med meget pres på rent arbejdsmæssigt, jeg havde taget for mange kilo på og var i dårlig form. Jeg trængte til at komme ud af sofaen, og at gå på alle Hjerteforeningens hjertestier blev et godt mål for mig, der hjalp mig med at komme i gang, siger John Vestphal.

Han er oprindeligt fra Kolding og bor nu i Græsted, lige nord for Gribskov i Nordsjælland.

Hjertestierne
En hjertesti er en afmærket motionsrute, hvor der langs ruten er opsat skilte med Hjerteforeningens logo. Der findes ca. 220 startsteder for hjertestierne, men ved flere af hjertestierne er der fra samme startsted anlagt to ruter, en kortere tur og en, hvor ruten er forlænget til en længere gåtur. Bliver forlængelserne talt med, findes der i alt 262 ruter.

Forberedelserne
John er godt forberedt. Da han først havde sat sig for at gå på alle hjertestier i Danmark, købte han et stort Danmarkskort og 264 magneter, en magnet for hver rute. Han udformede en oversigt over alle stier, og for hver sti angav han længde, oplysninger om stien mv. Det blev hængt op på en tavle. Desuden har John Vestphal samlet oplysninger om startsteder og længder på stierne i et ringbind, der ligger bag i bilen. Geografisk opdelt, naturligvis.

– Mangel på strøm på min mobil skal ikke være en hindring for at følge en hjertestis rute, derfor har jeg mapperne med kort med som en sikkerhed, siger John.

Fra vest mod øst
Ud over nogle få, første ture på Sjælland har John Vestphal besluttet først at gå på hjertestierne i den vestlige del af Danmark og derefter bevæge sig østover, indtil der bliver sat punktum for de 262 gåture i det østlige Danmark.

Ud over at være en stor personlig bedrift har Johns liv ændret sig markant de sidste fire måneder.

– Jeg hænger ikke i sofaen, jeg spiser sundere og sover bedre, og jeg har fået mere energi. Når jeg rammer Jylland, kan jeg nå at gå mellem tre og seks ruter på en dag, og hver gang jeg kommer hjem fra en tur, har jeg bare lyst til at tage af sted igen med det samme. Herhjemme har jeg det med at ryge ind i de gamle usunde vaner, kroppen går i baglås, siger John Vestphal og fortsætter:

– Jeg har allerede tabt 10 kilo, og målet er at komme af med flere.

Når han er af sted, går han alle de ruter, han kan nå i løbet af døgnets lyse timer, og han nyder gåturene i fulde drag. Nogle ruter gennemfører han alene, på andre ture har han haft følgeskab af en ven eller en kollega, og ellers møder han ofte nogen at tale med. For nyligt nåede en ven og John på to dage at gå ni ruter og i alt 46 kilometer.

I gennemsnit skal John Vestphal gå 4,5 ruter om ugen, hver uge resten af 2020, for at nå sit mål om at have gået på alle hjertestier i Danmark i løbet af et år.

– Jeg satser på at nå flere end 4,5 stier om ugen her i den lune årstid. For udover fornøjelsen ved at gå, naturoplevelserne og min langt bedre form vil det også være en personlig sejr for mig at nå mit mål, og jeg vil ikke risikere, at fx udbredt snestorm i december sætter en stopper for mit projekt, siger John Vestphal.

Desuden sætter han pris på de smukke områder, som mange hjertestier løber igennem, og opfordrer derfor andre til at komme ud at gå og opleve naturen.

FAKTA
Hjerteforeningen har anlagt hjertestier over hele landet, de kan anvendes hele døgnet og af alle. Få et overblik over dem alle på hjertestier.dk – der er også en nær dig.

Du kan downloade Min Gå App med en oversigt over Hjerteforeningens hjertestier i App Store og Google Play.