Ny forskning konstaterer, at du ikke bliver deprimeret, fordi du tager statiner, hvilket er en udbredt bekymring blandt hjertepatienter, fortæller forskningschef og kalder derfor studiet for ”vigtig viden”.

Ro på.

Dine statiner gør dig ikke deprimeret. Og nu har du forskernes ord for dette. Ny forskning netop udgivet i det videnskabelige forskningstidsskrift “Journal of Affective Disorders” konkluderer, at statiner ikke kan kobles til depressive symptomer. Det er ellers en bekymring, som er udbredt blandt hjertepatienter, fortæller Gunnar Gislason, som er forskningschef i Hjerteforeningen.

– Denne forskning viser, at brug af statiner ikke er forbundet med øget risiko for depression. Faktisk viser forskningen, at brug af statiner reducerer depressive symptomer blandt patienter med en depressionsdiagnose, fortæller Gunnar Gislason.

– Og det er altså godt nyt, hvis du er én af de mange tusinde danske hjertepatienter og lider af forhøjet kolesterol, som statiner har til formål at sænke.

Løsninger til deprimerede under lup

Forskerne er generelt i gang med et større detektivarbejde for at finde ud af, hvordan depressive hjælpes bedst – og blandt andet denne ambition har affødt dette studie.

Det estimeres nemlig, at omkring en tredjedel af alle patienter med svær depression oplever, ikke at få fuldt udbytte af den normale behandling med antidepressiv medicin og psykologisk behandling. At øge behandlingen med atypiske antipsykotika, elektrochok eller andre somatiske midler hjælper kun en lille del af disse patienter.

Derfor leder forskerne fortsat efter nye behandlingsmetoder.

– Man har tidligere fundet sammenhæng mellem inflammation (betændelse, red.) og depression. Og der har forsøg vist at anti-inflammatoriske midler har positiv effekt på depressive symptomer. Derfor er statiner blevet overvejet som potentiel behandling for depression på grund af statiners stærke anti-inflammatoriske egenskaber.

Tidligere studier har fundet blandede resultater af statiners effekt på depression, men formålet med dette studie er at lave en omfattende gennemgang af data fra alle relevante studier, der har undersøgt effekten af statiner på depressive symptomer blandt både deprimerede og ikke deprimerede populationer.

Og konklusionen er altså klar: Generelt var statiner betydeligt mere effektive til at reducere depressive symptomer end placebo-piller (dvs. piller bevidst lavet uden effekt og brugt i videnskabelige forsøg som sammenligningsgrundlag, red). Statiner så ikke ud til at forværre depressive symptomer blandt ikke-depressive.

– Studiet afviser, at statiner skulle være forbundet med øget risiko for depression. Men man kender fortsat ikke den præcise mekanisme, som gør, at statiner bedrer depressive symptomer. Så der er brug for mere forskning på området, siger Gunnar Gislason.

VIDEO: Se video om Hjerteforeningens forskning, som du kan støtte

STØT FORSKNINGEN I DAG