Vil du vide mere om kolesterol? Så læs videre her på siden. Her får du svar fra Hjerteforeningens diætist på 5 typiske spørgsmål om kolesterol.

Omkring 2 millioner danskere lever med et forhøjet kolesteroltal.

Og selv om forhøjet kolesterol ikke er en sygdom i sig selv, kan det føre til åreforsnævring og øge din risiko for blodpropper og andre hjerte-kar-sygdomme.

Derfor er det vigtigt, at du jævnligt holder øje med dit kolesteroltal.

Og også ved, hvordan du forebygger forhøjet kolesterol.

Det hænger nemlig nøje sammen med, hvad du putter i din krop.

Her på siden får du svar på 5 typiske spørgsmål omkring kolesterol og kost fra Hjerteforeningens diætist, Lotte Juul.

Når du har læst dem til ende, finder du en masse nyttige links til artikler, kostplaner, podcasts og webinarer.

Klik videre her, og find masser af viden, nyttige tips og gode råd fra eksperterne til din kost og dit kolesterol.

1. Kan jeg bare erstatte oksekødet med kylling, hvis jeg vil sænke mit kolesterol?

Nej.

Fisk og bælgfrugter er den bedste erstatning for kød fra firbenede dyr.

Disse fødevarer har beskyttende effekter på hjertesygdom.

Dernæst kommer kylling og andet fjerkræ. Kylling har en ”neutral effekt” på hjerte-kar-sygdom.

Selvom fjerkræ har et lavt indhold af mættet fedt, er der ikke dokumentation for, at det lyse kød har positive effekter på hjertesygdom, men det skader heller ikke.

2. Må jeg spise æg, når mit kolesteroltal er højt?

Ja.

Det er ikke kolesterol fra maden, som får kolesterol i kroppen til at stige.

Højt kolesterol skyldes indtag af mættet fedt. Nyeste forskning underbygger dette.

Her findes ikke sammenhæng mellem indtag af op til et æg dagligt og risiko for udvikling af hjerte-kar-sygdom.

Der er derfor plads til et æg hver dag i hjertekosten.

3. Kan jeg spise mørk chokolade, når mit kolesteroltal er højt?

Ja – lidt, men godt.

Chokolade med en høj kakaoprocent på 70 procent har gode egenskaber.

Det skyldes, at den har et højt indhold af stofferne flavonoider, samt en overvægt af en bestemt slags mættet fedt (stearinsyre).

Den synes ikke at øge risikoen for hjerte-kar-sygdom i samme grad som andre mættede fedtsyrer.

Dog feder den bitre chokolade på linje med andre chokolader.

4. Kan kaffe give højt LDL-kolesterol?

Ja.

I kaffebønnen findes der naturlige stoffer, som kan øge LDL-kolesterol (som også kaldes det lede kolesterol).

De to stoffer frigøres fra kaffebønnen under brygning, men fjernes stort set ved anvendelsen af papirfiltret til filterkaffe.

Det handler altså om bryggemetoden.

I kaffe brygget på mokakande, stempel- og espressokaffe, som brygges uden brug af kaffefilter, bliver stofferne, som fremkalder stigning i LDL-kolesterolet, i kaffen.

Så drikker du fx espressokaffe i store mængder, kan det potentiel øge LDL-kolesterol.

5. Kan fiskeolie sænke mit LDL-kolesterol?

Nej.

Nye studier finder hverken forebyggende eller behandlende effekt af kosttilskuddet i forhold til hjerte-kar-sygdom.

I enkelte studier ses, at høje doser af kosttilskud med fiskeolie potentielt kan øge LDL-kolesterol.

Kosttilskud med fiskeolie har kun effekt på behandling af forhøjet triglycerid.

Få mere viden om kost og kolesterol

Nu er du forhåbentlig blevet klædt lidt bedre på omkring kost og kolesterol.

Og måske har du fået mod på at vide endnu mere, få inspiration til kolesterolsænkende kost, eller afprøve en lækker opskrift med lavt kolesterolindhold?

Hvis det er tilfældet, kan du trygt dykke ned i ét eller flere af de links, vi har samlet til dig herunder.

Inspiration til din madlavning

Få kostråd og kolesterolsænkende opskrifter sendt til din mail hver uge.

Gå på opdagelse i hundredvis af kolesterolsænkende opskrifter

Tips, råd og ekspertviden om kost og kolesterol

Kan du få styr på dit kolesteroltal på blot 30 dage?

Vores store guide om fuldkorn og sænket kolesterol

Sådan sænker du dit kolesteroltal på den fede måde

Vores kolesteroltal er skyhøjt efter jul: Få 5 råd til hvad du kan gøre

Få svar på 10 myter om mad og kolesterol

Sænk dit kolesterol uden brug af medicin

Viden og forskning om kolesterol

Quiz: Har du styr på kolesterol i kosten?

Selvom du er over 70 år kan det stadig betale sig at sænke kolesteroltallet

Tusinder af danskere har arveligt forhøjet kolesterol uden at vide det

Hør 3 podcasts, hvor eksperter hjælper dig til at sænke dit kolesterol

Se Hjerteforeningens webinar om forhøjet kolesterol