Tal fra Bryggeriforeningen peger på, at salget af alle slags energidrikke er steget med 41 procent fra 2016 til 2017. Det får Hjerteforeningen til at advare mod alvorlige hjerteproblemer, hvis du drikker mange energidrikke

Hvis du drikker mange energidrikke over en længere periode, kan det give dig alvorlige hjerteproblemer. Du kan opleve hurtigere hjerterytme, følelser af trykken for brystet eller brystsmerter, hjertebanken, åndenød og få forhøjet blodtryk. Sådan advarer Hjerteforeningen, efter tal fra Bryggeriforeningen indikerer, at salget af alle slags energidrikke er steget med 41 procent fra 2016 til 2017.

Forskning viser også, at personer, som er genetisk disponerede for hjerteproblemer, kan have en større risiko for hjertestop, hvis de drikker energidrikke.

Ernæringsfaglig konsulent hos Hjerteforeningen, Natasha Selberg, peger på, at uro, irritabilitet, nervøsitet, angst og koncentrationsbesvær, hjertebanken, rastløshed og søvnbesvær er nogle af de typiske bivirkninger, man oplever ved at drikke energidrik.

Børn er mere følsomme over for koffeinen og vil tidligere opleve symptomer. Hun er derfor bekymret for stigningen i salget af energi drikke.

– Det er stærkt bekymrende med en så stor stigning i salget af energidrikke til børn og unge. Vi ved simpelthen for lidt om, hvordan koffein i de her mængder virker i børns kroppe, og det udgår derfor et slags sundhedseksperiment på vores børn og unge. Set fra et sundhedsmæssigt perspektiv er der ikke noget positivt at sige om energidrikke. Vi kan også spørge os selv, om vi vil have et samfund hvor vores børn og unge holder sig kørende på opkvikkende midler.

Positive tendenser

– Det er positivt, at Lidl og Nordisk film er gået forrest og har sat aldersgrænse på salg til børn og unge, og vi håber selvfølgelig, at mange flere følger med. Vi tror dog ikke, at det er nok at holde salget i snor. Der skal stærkere midler til, hvis der for alvor skal gøres noget ved børn og unges forbrug af energidrikke med et meget højt koffeinindhod, siger direktør i Hjerteforeningen Anne Kaltoft.

– Hvis det dog rigtig skal batte og have en effekt, er der brug for lovgivning og strukturelle tiltag, der gør det sværere for børn og unge at købe den slags sukker- og koffeinholdige drikke. Det er tydeligvis ikke er nok med den lille advarselstekst på dåserne om højt indhold af koffein, og om at energidrik ikke bør indtages af børn.

Hjerteforeningen oplyser, at moderate mængder koffein som udgangspunkt ikke er skadelige for raske mennesker, selvom et indtag udløser en blodtryksstigning og hjertebanken. Men for personer med et ikke-kendt forhøjet blodtryk eller hjertesygdom giver koffein en yderligere stigning. Drikker du mange energidrikke og kombinerer det med hårdt fysisk arbejde eller alkohol, kan en sådan stigning indebære en lille risiko for alvorlige hjerteproblemer og dannelse af blodpropper. Der er dog større individuelle forskelle på, hvor sensitiv den enkelte er overfor koffein, og dette afhænger også af mængden og frekvensen af indtaget.

FAKTA: Eksplosion i salg af energidrikke overstiger sundhedsanbefalinger

• Ifølge tal fra Bryggeriforeningen er salget af alle slags energidrikke steget med 41 procent fra 2016 til 2017.
  • Det er obligatorisk i EU at mærke energidrikke med ”Højt koffeinindhold. Bør ikke indtages af børn og gravide eller ammende kvinder”.
  • Det anbefales at børn højest får 2,5 mg koffein per kilo kropsvægt. En halvliters dåse energidrik indeholder mellem 80-100 mg koffein. De 2,5 mg koffein pr. kilo svarer til, at et barn på 40 kilo højst må drikke en lille dåse på 250 ml energidrik om dagen.
  • WHO opfordrer til et forbud mod salg af drikkene på linje med aldersgrænsen for salg af alkohol

HOLDNING: Hjerteforeningen foreslår følgende tiltag for at begrænse indtaget af energidrikke:

• Lovgivning: Hjerteforeningen opfordrer på linje med WHO til et forbud mod salg af drikkene på linje med aldersgrænsen for salg af alkohol. OBS kræver at det bliver håndhævet af detailkæderne.
  • Begrænse markedsføring af energidrikke til børn og unge
  • Energidrikke placeres sammen med alkohol i butikkerne, så det ikke sidestilles med læskedrikke og sodavand.
  • Tilbage til 250 ml dåser fremfor de tilladte 500 ml dåser