Hm, hvis cigaretter er skadelige, hvad kan jeg så ryge i stedet? Måske pibe. Nej, duer ikke, lyder det fra sundhedskonsulent i Hjerteforeningen. Piberygning giver ligeså stor overdødelighed som cigaretter

En røgfri fremtid inkluderer al slags røg – også fra piber. Det slår sundhedskonsulent Tina Termansen fra Hjerteforeningen fast. Så selvom det er hyggeligt med træstykket i munden og den søde os fra piben eksempelvis føles mere ’legalt og måske endda kan give minder om hyggestunder med bedstefar, så er denne slags rygning lige så skadelig som cigaretrygning.

LÆS: Hjerteforeningens initiativ om Røgfri arbejdstid i de danske kommuner

– Lad os starte med at slå fast, at piberygning ikke er mindre skadeligt end cigaretrygning, siger Tina Termansen.

Selvom der er observeret mindre forskelle i rygevanerne, fx måden der bliver røget på samt hvor og hvor meget, er overdødeligheden for piberygere og cigaretrygere den samme. Det viser en norsk undersøgelse fra 2011, hvor forskere har observeret ca. 17.000 piberygende mænd over 30 år.

– Forskellene handler primært om, hvor de giftige stoffer optages. Der er noget der tyder på, at piberygere ikke optager giftstoffer i lungerne i så høj grad som cigaretrygere, da de inhalerer mindre. Til gengæld optager de mange giftstoffer gennem slimhinden i munden. Der er altså ikke belæg for at sige, at det ene er mindre skadeligt end det andet, blot at kræften rammer forskellige steder. Piberygere har fx den samme høje risiko for at dø af blodpropper i hjerte og hjerne.

Andre ulemper end cigaretter

Piberygning har ifølge Tina Termansen faktisk nogle andre ulemper end cigaretrygning.

– Fx varer piberygning længere tid. Det betyder også, at piben er i munden i længere tid og, at vanen derfor kan være sværere eller i hvert fald anderledes at lægge fra sig end vaner forbundet med cigaretrygning. Derudover tobaksforurener piberygning luften i længere tid af gangen, og hvis du er én af dem der tænder op i piben indenfor hver dag, øges skadevirkningerne, da du indånder den giftige røg igen og igen, og over en længere periode, siger Tina Termansen.

– Det vigtigste budskab vi kan give videre er derfor, at de væsentlige risici forbundet med rygning ikke afhænger så meget af typen af rygning eller hvor meget du ryger, men om du overhovedet ryger. Og lad os så stoppe med at snakke om, hvorvidt nogle former for rygning er mindre skadelige end andre, og i stedet koncentrere os om at forebygge, at nye rygere kommer til, og at de, der gerne vil stoppe, får hjælp til det.