En julefrokost skal ikke være helsesund og snusfornuftig. Med disse 5 gode råd fra diætisten kan du roligt gå ombord i julebuffetens lækkerier, og samtidig have hjertet med.

Er der noget, vi danskere er verdensmestre i, så er det lækkerier på julebordet.

Mange julefrokoster starter med et stort og overdådigt frokostbord med en buffet af alverdens fristelser:

Varm leverpostej med bacon, hønsetarteletter, saftig flæskesteg, lune frikadeller, karrysild, øl, snaps og meget mere.

Der er nok af godbidder at gå i gang med – og det er ikke altid nemt at holde selvdisciplinen.

Det skal det heller ikke være.

Julefrokoster handler nemlig ikke om sundhedstips, om selleri i stedet for marcipan eller om snusfornuft.

Det handler om hygge. Om lækker mad. Og om at læne sig veltilpas tilbage og slå mave i godt selskab.

Det gælder også for dig, der har en hjertesygdom.

Så hvordan kan du også gå til julebuffetten og tage for dig af retterne, mens du samtidig passer godt på dit hjerte?

Det har Hjerteforeningens diætist 5 gode råd til her.

1) Fra A til B

Madens placering har stor betydning for hvilke madvarer vi vælger.

Flertallet starter som regel ved A og følger buffeten rundt.

Det ved restauranten alt om.

Det er derfor de billigste og mest fyldige madvalg, som er placeret først på julebuffeten; brød, pasta, pomme fritter og kartofler.

Mens de dyre – og ofte sundere – delikate retter står til sidst eller inde bagerst på bordet.

Så øs ikke op på automatpilot, men træf dine egne valg.

2) Det gyldne overblik

Hvis du går ukritisk til buffeten, vil du hurtigt få fyldt din tallerken med et overdådigt bjerg af mad.

Du vil løbende øse op, mens du fristes af stadig flere retter på din vej rundt om buffeten.

Et godt råd er at få overblik over maden på buffeten og start med det du allerbedst kan lide.

Tag lidt, men vælg det lækreste.

Den bedste smagsoplevelse får du nemlig når du er sulten, og ikke når du er propmæt.

3) Når madmængder manipuleres

Du tror at du selv bestemmer den mængde mad du spiser.

Men ubevidst styres vores indtag faktisk også af størrelsen på tallerkener, fade, skeer og skåle.

Tallerkenen fyldes uanset om den er stor eller lille.

Fadets størrelse sender et signal om hvor meget mad, som er legalt og normalt at øse op.

Så ubevidst tager vi mest fra de store fade med de store skeer og mindst fra de små skåle med små gafler.

Vær derfor vågen og lad ikke servicen styre dine mængder.

4) Spis med en snegl

Sæt dig altid med ryggen til buffeten.

Det nedsætter din opmærksomhed på maden og mindsker fristelsen og risikoen for overspisning.

Vær også opmærksom på hvordan du spejler din spisning i dine medspisere.

Det kan have uhensigtsmæssig indvirkning på dit spisetempo, madvalg, samt hvor mange gange du går til buffeten, hvis du sætter dig hos hurtigspiseren.

Hold dit tempo nede, spis med de langsomste og tøm først din tallerken, når du er klar på at blive tilbudt mere mad.

5) Gå efter de høje slanke

Vælg dit glas med omhu. Store brede glas til vand, høje slanke glas til øl og små glas til snaps.

Vi fylder glasset uanset størrelse. Ingen vil have et halvt glas.

Du kan derfor snyde din hjerne med optisk bedrag ved at vælge et glas, hvor en mindre mængde øl ser ud af meget mere.

Og drik altid et stort glas vand mellem hver genstand.

En håndfuld ekstra tips

Så skulle du gerne være klædt godt på til at gå ombord i julebuffetens lækkerier.

Som en sidste bonus får du dog også et håndfuld ekstra gode tips fra Hjerteforeningens diætist:

• Vælg fisk først
  • Tag lidt af det bedste blandt de fede retter
  • Spis brød med fuldkorn og del brødet i 4 kvarte
  • Fyld godt op med flotte salat og grøntsager
  • Mandler og nødder er lækre – og hjertesunde – snacks
  • Drik vand indimellem
  • Gå en tur dagen derpå

Glædelig jul fra Hjerteforeningen – og god julefrokost!