Patientstøtterne Finn Lilledal og Ivan Henriksen giver håb til indlagte hjertepatienter på Regionshospitalet Viborg. Den 24. marts fik de besøg af Hjerteforeningens adm. direktør, Anne Kaltoft, hvor hun så, hvordan de talte med indlagte hjertepatienter om livet med hjertesygdom.

Hjerteforeningens adm. direktør, Anne Kaltoft, besøgte den 24. marts Hjerteafsnittet på Regionshospitalet Viborg for at møde foreningens frivillige patientstøtter.

Hver uge tilbyder de støttende samtaler til indlagte hjerte-kar-patienter.

Patientstøtterne er selv hjertepatienter, og de kan gennem samtaler tilbyde håb til indlagte hjertepatienter på en anden måde end de professionelle.

De kan svare på spørgsmål om livet som hjertesyg og sætte ord på, hvad der venter i fremtiden.

Vores patientstøtter giver gennem samtaler trøst, lindring og håb til at komme videre i livet.

Mange indlagte er lige blevet hjertesyge, og ofte er de rystede.

I den situation kan det være en stor hjælp at tale med en, der har oplevet det på egen krop, siger Hjerteforeningens adm. direktør, Anne Kaltoft.

Mødte to frivillige patientstøtter

På Hjerteafsnittet, Regionshospitalet Viborg, mødte Anne Kaltoft afdelingssygeplejerske Jette Roed Brodersen og to af Hjerteforeningens patientstøtter, Finn Lilledal og Ivan Henriksen.

Jette Roed Brodersen oplever, at patientstøtterne kan støtte på en anden måde end det professionelle personale har mulighed for.

Vi er rigtig glade for Hjerteforeningens frivillige patientstøtter, som fungerer som et ekstra tilbud til vores indlagte patienter.

Vi oplever, at de kan bidrage med en personlig viden om, hvordan det er at være hjertepatient, og åbne en snak med de indlagte patienter, som vi som fagfolk ikke nødvendigvis kan på samme måde, fordi vi ikke selv har været personligt ramt af hjertesygdom, siger afdelingssygeplejerske Jette Roed Brodersen fra Regionshospitalet Viborg.

Gør forskel for deres medmennesker

Sammen med chef for National indsats i Hjerteforeningen Betina Egede Jensen og Jette Roed Brodersen fulgte Anne Kaltoft de to patientstøtter rundt på afdelingen for at se, hvordan samtalerne foregår.

Finn Lilledal og Ivan Henriksen bankede på hos de patienter, der allerede havde tilkendegivet, at de gerne ville tale med en patientstøtte.

Vi overværede flere samtaler og så, hvordan de kan gøre en forskel for et medmenneske, der lige er blevet ramt af hjertesygdom.

Gennem vores patientstøtter kan vi skabe håb og dele erfaringer om, hvordan det er at leve med hjertesygdom, siger Hjerteforeningens adm. direktør, Anne Kaltoft.

Vil have flere patientstøtter

I øjeblikket kan indlagte hjertepatienter tale med en patientstøtte på otte hospitaler.

Planen er at udvide tilbuddet til landets 21 akuthospitaler.

Hjerteforeningens patientstøtteindsats er støttet af Salling Fondene med 5,8 millioner kroner.

Læs mere om Hjerteforeningens patientstøtter på denne side