Er man fuldt vaccineret på nuværende tidspunkt, er man formentlig også godt beskyttet mod flere af de kendte mutationer af coronavirus.

74,6 procent af den danske befolkning var pr. 4. oktober i år færdigvaccinerede mod coronavirus.

De første vaccinestik blev påbegyndt lige inden årsskiftet.

Dermed nærmer tiden sig, hvor mange danskere – inklusive en stor gruppe hjertepatienter – vil have været vaccinerede i de 12 måneder, som Sundhedsstyrelsen har meldt ud, at vaccinerne gav immunitet mod COVID-19.

Spørgsmålet er, hvad der sker derefter.

Det er forskelligt fra befolkningsgruppe til befolkningsgruppe.

Sundhedsstyrelsen har netop lanceret programmet for revaccination.

I denne artikel har vi et samlet et overblik over den nyeste viden om revaccinations-programmet.

Immunitet over for mutationer?

Men hvad med de nye mutationer af coronavirussen?

Er man dækket ind overfor dem, hvis man på nuværende tidspunkt er færdigvaccineret med to stik?

Her ser der heldigvis ud til at være gode nyheder.

Forskningschef i Hjerteforeningen, Gunnar Gislason, bemærker nemlig, at vaccinerne ser ud til at være dækkende, når det eksempelvis gælder de britiske varianter af coronavirus, der hedder Alpha og Delta, og som har skabt smitte herhjemme.

– Deltavarianten er den dominerende variant herhjemme i øjeblikket, og den vækker en del bekymring.

– Men de erfaringer, vi har fra lande, hvor den har bredt sig, viser indtil videre, at vaccinerne dækker, i den forstand at man formentlig kun risikerer milde symptomer, hvis man bliver smittet, siger forskningschefen.

Skal ikke droppe forholdsreglerne

De forskellige mutationer af coronavirus er også den primære årsag til, at alle restriktioner endnu ikke er lempet, konstaterer Gunnar Gislason.

– Vi skal af samme årsag huske fortsat at holde afstand og spritte af, selvom vi igen kan se flere mennesker, end vi kunne, da pandemien havde godt fat i samfundet.

– Vi skal ikke droppe forholdsreglerne, men er man fuldt vaccineret, er man dog stadig temmelig velbeskyttet mod en alvorlig COVID-19-sygdom.

– Hvis man ligeledes kun har fået første stik på nuværende tidspunkt, er man også ret godt dækket ind. Derfor er der på nuværende tidspunkt ikke den store grund til bekymring, siger forskningschefen.

Vaccinerne dækker formentlig i længere tid

De to vacciner, som Sundhedsstyrelsen har med i sit vaccinationsprogram, kræver stik ad to omgange.

Første stik med vaccinerne giver cirka 80 procents immunitet, 14 dage efter at man er blevet stukket.

Har man på nuværende tidspunkt kun modtaget første stik, er man stadig godt beskyttet mod eventuelle mutationer, pointerer Gunnar Gislason.

Hjerteforeningens forskningschef fortæller desuden, at det lader til, at vaccinerne dækker i længere tid end de anslåede tolv måneder.

– Der findes studier, som er foretaget på mindre populationer, der viser, at vaccinerne giver en mere langvarig beskyttelse.

– Men da vi endnu kun har vaccineret i en række måneder, har vi begrænsede data til at afklare spørgsmålet. Vi bliver gradvist klogere, som månederne går, slutter han.

Bekymringer fylder på Hjertelinjen

Anne Marie Kurtzhals er sygeplejerske og konsulent i Hjerteforeningen.

Flere gange om ugen sidder hun klar på Hjertelinjen og tager imod opkald fra hjertepatienter.

Ifølge Anne Marie Kurtzhals er der i øjeblikket også en relativt udbredt bekymring om, hvorvidt den nuværende vaccine beskytter mod mutationer af coronavirus.

– Der er en underliggende frygt blandt mange hjertepatienter for, at der opstår en mutation, som den nuværende vaccine ikke dækker.

– Folk kan ikke overskue tanken om at skulle isolere sig fra andre igen, siger sygeplejersken.

– Men her kan vi heldigvis mane til ro, og henvise til, at det ser ud til, at vaccinerne ser ud til dækkende overfor de nye mutationer, slutter Anne Marie Kurtzhals.

Få den seneste viden om corona

I Hjerteforeningen følger vi nøje coronaudviklingen.

Hvis du vil være helt opdateret med hensyn til den nyeste viden, kan du læse mere på denne side.