Bliv opdateret om 3. stik mod corona (COVID-19). Følg med i de seneste udviklinger indenfor vaccination mod corona (COVID-19) her.

I september modtog de første danskere deres 3. stik mod coronavirus og revaccinationen er i fuld gang.

De seneste ugers opblomstring af epidemien og ankomsten af den nye Omikron-variant har fået Sundhedsstyrelsen til at fremrykke 3. stik. for en stor del af befolkningen.

Siden slutningen af november er antallet af borgere, som bliver tilbudt 3. stik vokset og tiden mellem 2. og 3. stik blevet reduceret flere gange.

Coronasmitten stiger og Omikron-varianten vokser hastigt

Corona-smitten stiger og det samme gør antallet af indlæggelser på landets hospitaler.

Samtidig er antallet af smittede med den nye Omikron-variant vokset eksplosivt på kort tid.

Den tilgængelige viden viser, at revaccination giver øget immunitet som kan forebygge alvorlige forløb med Covid-19 og de foreløbige data tyder på, at det også gælder for den nye variant.

Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor at alle får 3. stik så hurtigt som muligt.

Ikke risiko for alvorlige bivirkninger

Sundhedsstyrelsen vurderer, at det er sikkert at revaccinere danskerne over 18 år og at der ikke er risiko for nye alvorlige bivirkninger ved et 3. stik.

Yngre personer kan dog risikere at få en kraftigere reaktion ved revaccination og dermed flere tilfælde af de kendte bivirkninger, som eksempelvis smerter ved indstiksstedet, let feber, utilpashed og hovedpine.

– Vi kan se, at de mulige bivirkninger ved et 3. stik er stort set de samme som ved 2. stik. Det betyder også, at vi vil se sjældne tilfælde med det såkaldte myokarditis, altså hjertemuskelbetændelse, når vi revaccinerer de yngre årgange, særligt de yngre mænd, lige som vi har set nogle tilfælde af efter 2. stik.

– Men der er tale om meget få tilfælde, typisk med milde forløb og med gode behandlingsmuligheder, siger Helene Probst, vicedirektør i Sundhedsstyrelsen, i en pressemeddelelse.

Sådan bliver du indkaldt

Alle vaccinerede over 18 år vil modtage en invitation til 3. stik i e-boks eller med brev.

Det er muligt at booke tid på www.vacciner.dk allerede inden man har modtaget sin invitation eller at benytte et af de vaccinationssteder, som tilbyder drop-in vaccination.

Regionerne arbejder på at opbygge kapaciteten.

Alle regioner inddrager i stigende grad praktiserende læger, private vaccinationsfirmaer og apoteker i vaccinationsindsatsen.

Læs mere om hvor du kan blive vaccineret her: https://www.sst.dk/da/corona/Vaccination/Her-kan-du-blive-vaccineret

Læs mere om tredje stik på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.

Der er også altid mere hjælp at hente i Hjerteforeningen.

Husk, at du altid kan ringe ind til vores gratis og fortrolige rådgivningslinje, Hjertelinjen, på 70 25 00 00.

Hjertelinjen er åben for henvendelser alle hverdage kl. 9-16.

Forskningschef beroliger

Rigtig mange oplevede bivirkninger ved både første og andet stik.

Er du én af dem, har du måske blandede følelser ved at skulle revaccineres med endnu en dosis coronavaccine.

– Indtil videre er der ikke rapporteret alvorlige bivirkninger ved tredje stik. Vi må derfor forvente, at bivirkningerne er de samme som ved det første og andet stik, siger Gunnar Gislason, forskningschef i Hjerteforeningen.

– Men i bund og grund ved man det jo ikke, før der er gået længere tid. Og vi ved heller ikke, om sandsynligheden for bivirkninger ved tredje stik er større for de personer, der oplevede bivirkninger ved de tidligere stik.

– Man skal dog altid holde bivirkningerne af vaccinationen op imod den situation, det vil være at få corona. Den situation vil altid være forbundet med en væsentligt højere risiko end mulige bivirkningerne til vaccinen, pointerer Gunnar Gislason.