Det hidtil længste studie til dato om kondition og levetid viser, at der er en klar sammenhæng mellem midaldrende mænds gode form, og hvor lang tid de lever. Det nye her er, hvad studiet viser om levetid, siger forskningsleder fra Hjerteforeningen, der har støttet forskningen

I 1970-71 fik 5.100 mænd i alderen 40 til 60 år lavet en arbejdstest, hvor man vurderede deres kondital.

– Vi har nu fulgt disse mænd igennem 46 år, hvor over 90 % af deltagerne er døde. Hovedfundet er, at der er en stærk sammenhæng mellem kondital og livslængde, siger Magnus T. Jensen, der er Rigshospitalets ledende forsker på studiet, som nu er udgivet i ”Journal of the American College of Cardiology”.

Den gennemsnitlige livslængde viste sig at være fem år kortere for de 5 % af deltagerne, som havde den dårligste kondi, sammenlignet med de 5 %, som havde den bedste kondi. Hver gang konditallet steg med 1, levede deltagerne i gennemsnit 45 dage længere, viser studiet.

– Studiet viser med stor sikkerhed, at den kondi, man har i 40-60-årsalderen, har stor betydning for resten af ens levetid. Midaldrende mænd i dårlig form er altså i betydelig risiko for kortere livslængde end jævnaldrende i god form, forklarer Magnus T. Jensen.

Studiet hedder The Copenhagen Male Study og har modtaget støttekroner fra Hjerteforeningen.

Fuld opbakning fra Hjerteforeningen

Forskningschef Gunnar Gislason i Hjerteforeningen siger:

– Resultatet er nemt at forstå: God kondi er associeret med længere liv hos midaldrende mænd. Og netop positive budskaber og anbefalinger, der er nemme at tage til sig som dansker, er vigtige i dagens samfund, hvor mange har stillesiddende jobs, hvor overvægten er markant, og hvor vi derfor har en endnu større opgave som mennesker i at få rørt os nok. Vi er meget stolte af at støtte The Copenhagen Male Study og forskerne bag, fordi vi nu igen tydeligt ser, at vigtige resultater er mulige takket være de borgere, som vælger at støtte hjertesagen, siger Gunnar Gislason.

Mads Lind er seniorkonsulent i Hjerteforeningens Forebyggelsesafdeling og svært begejstret for, hvor lang tid studiet har strakt sig over.

– Studiet har unikt lang opfølgningstid på 46 år og viser, at kondition har meget stor betydning for risikoen for sygdom og tidlig død. Studiet underbygger, hvor vigtigt det er at bevæge sig og motionere regelmæssigt for at undgå hjerte-kar-sygdom, siger Mads Lind.

LÆS: Videnskabelig artikel

VIDEO: Se video om Hjerteforeningens forskning, som du kan støtte