Kim Wadt Hansen modtog i 2018 262.000 kroner fra Hjerteforeningen til at forske i sammenhængen mellem graden af fysisk aktivitet og død som følge af en blodprop i hjertet. Data fra seks europæiske lande og i alt 28.140 patienter blev brugt til forskning i sammenhængen mellem fysisk aktivitet og risiko for at dø pludseligt af en blodprop i hjertet.

Kim Wadt Hansen, læge og postdoc ved Bispebjerg og Frederiksberg Hospital.

Det er ikke bare sundt at dyrke motion hver dag. Faktisk har du en større chance for at overleve, hvis du bliver ramt af en blodprop i hjertet. Og det behøver ikke at være mange timers motion – selv en smule motion hjælper. Det viser resultater fra min forskning, hvor jeg sammen med kolleger har undersøgt effekten af fysisk aktivitet i forhold til at overleve en blodprop i hjertet.

Vi fandt bl.a. ud af, at høj fysisk aktivitet mindsker risikoen for pludseligt at dø af en blodprop i hjertet med 45 procent, og selv moderat fysisk aktivitet øger chancen for at overleve med 33 procent.

I min forskning beskæftiger jeg mig ikke kun med motion som det at dyrke sport. Alle former for fysisk aktivitet, som øger pulsen, tæller med. Det kan fx være at gå en tur, gøre rent og grave blomsterbedet eller klippe hæk.

Det er ikke kun typen af bevægelse, men også hvor meget du bruger din krop i løbet af en uge, der har betydning for, om du overlever en blodprop i hjertet. Hvis du går mindre end 1 time om ugen, og du ikke har andre aktiviteter, hvor du er fysisk aktiv, så opnår du ingen gevinster. Går du til gengæld i løbet af en uge over 1 time om dagen, gør rent 1 time om ugen, slår græsset 1 time om ugen og laver almindeligt havearbejde 2 timer om ugen, er du moderat fysisk aktiv. Skruer du endnu mere op for motionen, hvor tre-fire af ugens syv gåture er i raskt tempo, gør rent 1 time om ugen, slår græs 1 time om ugen og laver almindeligt havearbejde 2 timer om ugen, udfører du høj fysisk aktivitet.

Undervejs i min forskning blev jeg overrasket over, hvor stærk en sammenhæng der er mellem højere grad af fysisk aktivitet og lavere risiko for død som følge af en blodprop i hjertet. Jeg støtter derfor både de nationale og europæiske anbefalinger om, at raske personer uanset alder dyrker mindst 150 minutters moderat eller 75 minutters hård fysisk aktivitet hver uge – gerne mere.