Ca. 75 mennesker støtter hvert år forskningen i hjerte-kar-sygdomme ved at testamentere en del af sin arv til Hjerteforeningen. ”Nu hvor vi ikke har børn, så vil vi gerne give noget videre på en anden måde”, siger Annelie og Henning Harboe fra Virum.

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

– Man kan ikke købe et nyt liv. Derfor er det nødvendigt, at vi testamenterer til forskningen i hjerte-kar-sygdomme, hvor det kræver en benhård og langstrakt indsats at komme frem til resultater, der kan gøre en stor forskel for hjertepatienter og folkesundheden, siger 74-årige Henning Harboe.
– Ja, vores arv kan forhåbentlig være med til at redde liv. For hjerte-kar-sygdomme er en folkesygdom, siger Annelie Harboe på 72 år.

Ægteparret, der er bosat i den københavnske forstad Virum, er én ud af de ca. 75 bidragsydere, der hvert år opretter et testamente, hvori der indgår støtte til Hjerteforeningen. Faktisk er arvestøtten en af hovedårsagerne til, at Hjerteforeningen er i top 10 på den danske liste over private bidragsydere til forskningen. I 2017 vil Hjerteforeningen støtte forskningen med ca. 37 millioner kroner.

Livet kan ikke købes for penge

Henning og Annelie Harboe har tidligere arbejdet i henholdsvis flybranchen og som sekretær i mange år. I dag er de pensionerede. Sammen har de haft hjerte-kar-sygdomme tæt inde på livet, da Henning har to nevøer på 44 og 46 år, der begge er opererede hjertepatienter. Nevøernes far døde for nyligt af hjerte-kar-sygdom, ligesom flere andre i familien har været ramt af hjerte-kar-sygdom.

Annelie Harboe fortæller, at et arvearrangement afholdt af Hjerteforeningen i Folketeatret i København gav stof til eftertanke:

– Nu hvor vi ikke har børn, så vil vi gerne give noget videre på en anden måde. Da hjerte-kar-sygdom for alvor kom ind i familien, tænkte vi, at vi hellere måtte se at få styr på det hele. Blandt andet vores arv. Vi fik fat i en advokat og lavede et testamente. Der var ikke så mange steder, hvor man var fritaget for skat, men Hjerteforeningen var faktisk fritaget fra skat, så også derfor valgte vi at testamentere til hjertesagen, siger hun.

Hjertebørn får øremærket arv

Sammen med advokaten bestemte ægteparret, at en bestemt gruppe hjertepatienter skulle arve.

– Grundlæggende kan man sige, at man kan ikke købe livet for penge. Men faktisk derfor skal man støtte forskningen i hjerte-kar-sygdomme. For viden kan redde liv. Derfor har vi specificeret, at vores testamentering skal være til forskning i børn med medfødte hjertefejl. De små væsener skal jo også have en chancen, og mange børn bliver født med en skjult hjertefejl. Så forskningen er jo vigtig, for det er jo den pumpe, vi alle er afhængige af, siger Henning Harboe og tilføjer:

– Vi vil gerne selv have lov til at bestemme, hvad vores arv skal gå til.

Tak fra Hjerteforeningen

Ann Marie Eggert Panduro er chefjurist i Hjerteforeningen og er ansvarlig for arveområdet. Hun udtrykker stor taknemmelighed for Annelie og Henning Harboes opbakning til Hjerteforeningens arbejde.

– Deres beslutning om at testamentere en del af deres arv til Hjerteforeningen vil få stor betydning for den livsvigtige forskning i medfødte hjertesygdomme.  Så Annelie og Henning bidrager til at give hjertebørnene et længere og bedre liv i fremtiden, siger Anne Marie Eggert Panduro.

Klik her og læs mere om, hvorfor det er vigtigt at oprette et testamente.

FAKTA OM ARV

VIDEO: Amalie får støtte til forskning om medfødte hjertemisdannelser

Ny hjemmeside målrettet søskende til hjertebørn