Læge, ph.d.-studerende, ved Statens Serum Institut, Amalie Bøggild Schmidt, modtager i dag finansiel støtte ved Børnehjertefondens og Hjerteforeningens legatuddeling

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

Se video med Amalie Bøggild Schmidt, der i dag modtager finansiel forskningsstøtte ved Børnehjertefondens og Hjerteforeningens legatuddeling. Du kan se live med på hjemmesiden her fra kl. 15:45.

Projekt: Påvirkelige risikofaktorer for udvikling af medfødte hjertemisdannelser.

Kvinder som har sukkersyge, inden de bliver gravide, har en markant øget risiko for at føde et barn med en hjertemisdannelse. Desuden peger forskning på, at behandling med en gruppe lægemidler kaldet corticosteroider (binyrebarkhormon) under graviditeten hos patienter med en særlig bindevævssygdom også øger risikoen for en medfødt hjertemisdannelse. Man ved ikke hvorfor, eller hvordan dette sker. Projektets mål er at opnå ny viden om sammenhængen mellem påvirkelige faktorer såsom sukkersyge og indtag af corticosteroider og hjertemisdannelser, og at den viden vil betyde, at der forhåbentligt i fremtiden bliver født færre børn med misdannelser i hjertet.