af Lotte Juul Madsen
d. 3. august 2017

Hvad er DASH-diæten?

DASH diæten (Dietary Approaches to Stop Hypertension) kan indgå som en del af behandlingen af forhøjet blodtryk. En diæt specifikt sammensat med formål at sænke blodtryk. DASH diæten er rig på frugt, grønt, fuldkorn, fedtfattige mejeriprodukter, nødder, bønner, kylling og fisk. Omvendt er den fattig på salt, rødt kød og sukkerholdige fødevarer

Fakta om DASH

DASH-studiet er amerikansk. I studiet blev DASH-diæten sammenlignet med en amerikansk kontrol diæt. Det vil sige almindelig amerikansk madkultur. Resultatet viste at DASH-diæten havde en rigtig god blodtrykssænkende effekt, hvor både det systoliske og diastoliske blodtryk faldt.

Det siger forskningen

Sammenhængen mellem højt indtag af salt og højt blodtryk er videnskabeligt bevist. Salt er derfor en meget vigtig faktor, når blodtrykket skal sænkes. Der ses en direkte dosis-sammenhæng mellem nedsat indtag af salt og fald i blodtryk. Det betyder at jo mindre salt du spiser – jo lavere bliver dit blodtryk.

Du kan læse vejledende grænser for salt i forskellige fødevarer på vores indkøbsguide

Med DASH-studiet gik de skridtet videre og lavede et DASH-sodium studie. Her blev DASH-diæten sammenlignet med kontroldiæter med forskellige niveauer af salt. Resultatet viste at saltindtaget har en vigtig betydning for blodtryksfald, men saltet gjorde det ikke alene, også fødevarerne fra DASH diæten har betydning for sænkning af blodtrykket.

Anbefaling

DASH-diæten er testet op imod amerikansk madkultur. Når DASH skal omsættes til danske forhold ses det, at DASH-diæten ligger meget tæt på Fødevarestyrelsens 10 officielle kostråd. De kostråd som anbefales til alle raske danskere. Her anbefales ligeledes en kost rig på frugt, grønt, fuldkorn, fedtfattige mejeriprodukter, nødder, bønner, kylling og fisk. Lavt indhold af salt, rødt kød og sukkerholdige fødevarer

Fødevarestyrelsens 10 officielle kostråd

Sådan spiser jeg efter DASH-diæten

Morgen 

Rugbrød, fuldkornsbrød eller groft knækbrød med mager ost

Fedtfattig yoghurt, skyr eller ylette med fiberrig drys, frugt og mandler

Havregryn med minimælk pynt med mandler eller frugt.

Frokost    

Salat af grove grøntsager, bønner, kikærter og pynt med kerner og nødder

Rugbrød, fuldkornsbrød gerne med fiskepålæg

Aftensmad

Fisk, kylling, kikærter, linser, bønner

Stegte, bagte, kogte, svitsede eller rå grøntsager

Fuldkornspasta, fuldkornsris, kartofler

Olie til dressing / stegning samt fedtfattig yoghurt som kold sovs

Mellemmåltider
Fx Frugt, fuldkornsbrød, fedtfattig yoghurt, skyr, nødder og mandler, grøntsager, hummus
Drikke
Vand, te, kaffe samt ¼-½ liter fedtfattig mælk