af Hjerteforeningen
d. 6. november 2013

Skal dit blodtryk ned? Så følg en – og gerne flere – af de 6 veje, som Hjerteforeningen viser dig her.

Mange danskere døjer med forhøjet blodtryk – og jo tidligere det opdages, jo bedre.

Man har forhøjet blodtryk, når hjertet skal pumpe blodet igennem pulsårerne med et højere tryk end normalt. Det sker, når årerne yder for meget modstand, hvilket belaster hjertet, da det må arbejde hårdere for at få blodet rundt i kroppen. Det slider på hjertet, som over tid kan svækkes og blive tykkere og stivere.

Forhøjet blodtryk øger risikoen for åreforsnævring, og dermed øges risikoen for blodprop i hjertet og hjernen. På længere sigt betyder for højt blodtryk også, at man har øget risiko for at få hjerneblødning samt hjerte- og nyresvigt.

7 ud af 10 i behandling har stadig forhøjet blodtryk
Et dansk studie støttet af Hjerteforeningen viser, at blodtryksbehandlingen i Danmark halter. 7 ud af 10 danskere, der er i blodtryksbehandling hos egen læge, har stadigvæk et for højt blodtryk.

Der er med andre ord al mulig grund til at være bevidst om sit blodtryk – og til at gøre sit til at få det ned, hvis det skulle være for højt. Nogle vil have behov for behandling med medicin, men alle vil opleve bedring ved en ændring i livsstil. Hjerteforeningen viser dig her 6 veje til et lavere blodtryk:
 

  1. Hold op med at ryge
    Når du ryger, stiger din risiko for at få hjertekarsygdomme. Blodkarrene tager skade, blodet størkner lettere, og årerne forsnævres. Derfor får rygere flere blodpropper. Allerede 1-2 år efter rygestop er risikoen for en blodprop halveret.
     
  2. Tab dig og spar på saltet
    Dit kredsløb belastes af overvægt. Man taber sig lettest ved at spise mindre fedt. Ligeledes kan du nedsætte blodtrykket ved et lavt forbrug af salt.
     
  3. Begræns alkoholindtaget
    Drik højst to glas vin eller øl dagligt. Drikker du mere, kan det skade dit helbred og øge dit blodtryk.
     
  4. Bevæg dig noget mere
    Gå en rask tur, slå græs, svøm eller tag cyklen og hold et moderat tempo. Få pulsen op i sammenlagt mindst 30 minutter dagligt.
     
  5. Undgå stress
    Travlhed er ikke problemet, men stress kan føre til forhøjet blodtryk. Stress opstår, når du eksempelvis ikke føler, du har kontrol med din tilværelse, eller at du kan koble fra.
     
  6. Tag din medicin
    Har du fået ordineret medicin mod forhøjet blodtryk, er det afgørende, at du tager den. Det er ofte nødvendigt at tage flere typer medicin for at få den rigtige blodtryksværdi. Stands aldrig behandlingen uden at have talt med lægen, og kontakt din læge, hvis du oplever ubehag.