Det er med stor sorg, at vi må meddele, at vi søndag den 8. marts mistede formand for GUCH Katja Bødker Langballe Jensen.

Katja Bødker Langballe Jensen blev indlagt på Svendborg Sygehus lørdag aften grundet flere hjertekramper i løbet af dagen. Katja var træt, men ellers ved godt mod. Søndag morgen fik Katja hjertestop og alle genoplivningsforsøg var desværre forgæves.

Katja, der blev født med en åbning mellem to hjertekamre, fik et nyt hjerte som 11-årig og var den første hjertetransplanterede nogensinde, der fik indsat en kunstig hjerteklap gennem lysken.

Som formand for GUCH (Grown-Ups with Congenital Heart Disease), unge med medfødt eller tidligt erhvervet hjertesygdom, var Katja altid ambitiøs og ydede en kæmpe indsats til stor gavn for mange andre hjerteunge. Hun var en fantastisk ildsjæl til stor hjælp og inspiration for mange andre unge, og Katja var altid klar med gode råd, trøst og ikke mindst en skøn humor og livsenergi, som bredte sig som ringe i vandet til andre hjerteunge.

I Hjerteforeningen har vi nydt godt af Katjas selskab, dels da hun var i praktik hos os, men i særdeleshed også gennem hendes store indsats i form af foredrag og interviews, som Katja altid velvilligt stillede op til for at gøre andre klogere på livet som ung med en hjertesygdom.

Katja vil blive husket som en utrolig dejlig ung kvinde, fuld af livsmod og gå på mod. Altid med smil i øjnene og en smittende latter. Tænksom og med et intenst ønske om at få det bedste ud af livet til stor inspiration for alle, der mødte hende.

Vores tanker går til Katjas forældre i denne svære tid.

Katja blev 29 år. Æret være hendes minde.

Med stor taknemlighed, Hjerteforeningen

Læs Katjas historie om livet som ung kvinde med hjertefejl