41 procent af gangene, akutlægehelikopteren letter, er årsagen hjerte-kar-sygdom, viser de seneste nationale tal. To ud af tre patienter, der får hjælp med akutlægehelikopteren, er tidskritisk og livstruende syge og får ofte livreddende hjælp på stedet.

4.639 patienter blev fløjet til behandling på hospitalet af i løbet af akutlægehelikopterens første 3,5 leveår, viser de seneste tal om den landsdækkende akutlægehelikopterordning

Ordningen blev introduceret i oktober 2014, og helikopteren har fløjet frem til mere end 7.000 patienter.

Disse flyvninger er blevet nærstuderet af Karen Alstrup, som er ansat i Region Midtjyllands Præhospitalet og ph.d.-studerende ved Aarhus Universitet, skriver Region Midtjylland i en pressemeddelelse.

Hun konkluderer, at to ud af tre patienter, der får hjælp med akutlægehelikopteren, er potentielt kritisk og livstruende syge.

– Overordnet set sendes helikopteren til de patienter, hvor den kan gøre en vigtig forskel. Det drejer sig om patienter, som mistænkes for at have alvorlig hjertesygdom, blodprop eller blødning i hjernen, eller som er kommet alvorligt til skade ved fx trafikulykker. Samtidig sikres patienter på de mindre øer uden broforbindelse til fastlandet hurtig transport til hospitalet, siger Karen Alstrup.

Akutindsats er vigtig på hjerteområdet

Gennemsnitsalderen for patienterne var 60 år, med en variation på 0-99 år. De primære diagnoser var hjertekarsygdom, (41 procent), alvorlig tilskadekomst (23 procent) og neurologiske sygdom, fx blodprop eller blødning i hjernen. (16 procent). I næsten to ud af tre tilfælde var patienten således kritisk syg eller tilskadekommet.

– Tallene taler deres eget tydelige sprog, nemlig at den akutte indsats på hjerteområdet er ekstrem vigtig. Vi kæmper hver dag for at udbrede hjerteredderkurser – 30 minutters intro i genoplivning – til danskerne, netop så vi sammen kan holde livet i gang, indtil bl.a. akutlægehelikopteren kommer frem, og i det hele taget indtil fagpersoner kan tage over. Vi er glade for, at akutlægehelikopterens værdi undersøges med forskning, netop fordi indsatsen er så vigtig, at vi kommer ud i krogene med, hvor vi også kan forbedre akutindsatsen generelt i Danmark, siger Anne Kaltoft, der er administrerende direktør i Hjerteforeningen.

Karen Alstrup har også fundet frem til, at én ud af tre patienter, har fået avanceret lægefaglig behandling på stedet eller undervejs i helikopteren. De mest anvendte er intubation, der sikrer luft og ilt til patienten, og undersøgelser med ultralyd, som er en hjælp til at diagnosticere patienten, så man kan flyve direkte til behandling på det rette hospital. Derudover udføres også mindre livreddende operative indgreb og der gives blodtransfusioner.

Forskningen er gennemført på de akutlægehelikoptere, der flyver fra baser i Ringsted, Skive og Billund. Den fjerde akutlægehelikopter, som nu flyver fra Aalborg, er etableret efter indsamling af data og er derfor ikke en del af studiet.