Canadisk forskning viser, at du har 70 procent større risiko for skjult forhøjet blodtryk, hvis du arbejder 49 timer ugentligt eller over, sammenlignet med, hvis du arbejder 35 timer eller under.

Rande under øjnene og fastfood på hæve-sænke-bordet. Arbejder du mange timer på kontor?

Så skal du holde øje med dit blodtryk. For det kan være forhøjet, uden at du ved det, viser canadisk forskning, der er udgivet i det videnskabelige tidsskrift Hypertension.

Forskerne fandt ud af, at kontorarbejdstider på 49 timer ugentligt eller over, hænger sammen med 70 procent større risiko for skjult forhøjet blodtryk.

Det er sammenlignet med kontorarbejdstider på 35 timer eller under.

– Studiet her er interessant, fordi det stiller skarpt på, hvordan dit system rent fysiologisk bliver påvirket af at arbejde meget i et miljø, som vi nok mest vil betegne som skånsomt sammenlignet med fysisk mere hårde måder at arbejde på.

– Vi kan simpelthen se, at det er skadeligt for os at arbejde mange timer ad gangen, og at vi med stor sandsynlighed bør trappe ned, hvis vi vil skåne vores krop og hjerte, siger forskningschef Gunnar Gislason fra Hjerteforeningen.

Han forklarer, at såkaldt skjult forhøjet blodtryk betyder, at forhøjelsen ikke kan måles med en almindelig måling hos lægen og derfor forbliver skjult.

Læs mere her om, hvad forhøjet blodtryk er for en størrelse, og hvad du kan gøre.

Vær opmærksom på trykket i blodet

Mere end 3.500 kontorarbejdere på tre offentlige arbejdspladser i Quebec deltog i forskningen over en femårig periode.

Samtidig med den øgede risiko for skjult forhøjet blodtryk, havde kontorarbejderne, der arbejdede 49 timer ugentligt eller mere, 66 procent større sandsynlighed for at have pådraget sig forhøjet blodtryk.

Dem, der arbejdede mellem 41 og 48 timer ugentligt, havde 54 procent større sandsynlighed for at have skjult forhøjet blodtryk og 42 procent større risiko for forhøjet blodtryk.

Forskerne havde i studiet taget højde for arbejdspres, alder, køn, uddannelsesniveau, beskæftigelsestype, rygning, overvægt og andre sundhedsrelaterede faktorer.

Dermed har forskerne kortlagt en risikofaktor, der peger på, om du er i risiko for at få sygdom i hjertet.

Gunnar Gislason påpeger:

– Hvis du har lange arbejdsdage på kontoret er det vigtigt at overveje, hvordan du kan forebygge et forhøjet blodtryk. Kan du holde aktive pauser i løbet af dagen, er det godt.

– Måske lave mødet til en walk-and-talk eller blot få gået en rask tur midt på dagen. Lidt hjælper meget. Og har du en bekymring om dit blodtryk, så tag en god snak med din læge.

Skjult forhøjet blodtryk finder man både med hjemmeblodtryksmålinger og døgnblodtryksmålinger. Det er din læge som tager stilling til, hvilken metode man vil anvende til at finde ud af det, forklarer Gunnar Gislason.

Få mere at vide

Har du spørgsmål om forhøjet blodtryk, kan du altid ringe til Hjertelinjen på 70 25 00 00. Hjertelinjen har åbent mandag, tirsdag og torsdag mellem 9 og 14.

Du kan også finde inspiration til blodtrykssænkende kost i Hjerteforeningens store opskriftsunivers, som du finder her.