Prisen på medicin stiger løbende. Det får danskere til at droppe den vigtige medicin, herunder medicin mod forhøjet blodtryk. Hjerteforeningens forskningschef forklarer, at prishoppene skaber utryghed for patienterne.

Dyre piller mod vigtige sygdomme. Sådan ser virkeligheden ud for mange danske patienter.

DR beskriver, at i løbet af et år er omkring hvert tiende lægemiddel blevet mindst dobbelt så dyrt fra den ene dag til den anden. Senere falder prisen dog ofte igen, fremgår det af en analyse af apotekernes medicinpriser. Den er lavet på baggrund af oplysninger fra Sundhedsdatastyrelsen.

Mediet beskriver også, at flere og flere apoteker ofte har svært ved at forklare folk, hvorfor deres medicin pludselig er blevet dyrere.

Losartan er ifølge DR steget kraftigt i pris. Det gives mod forhøjet blodtryk og er et af de ti mest solgte præparater på apotekerne.

– Det er dybt alvorligt. Det skaber en stor utryghed for patienten, at du ikke kan være sikker på, at prisen for medicin er nogenlunde den samme, siger Gunnar Gislason, der er professor og forskningschef i Hjerteforeningen, til DR.

Gunnar Gislason forklarer, at efter at Losartan er blevet dyrere ad seks omgange, er en del patienter stoppet med at købe medicinen. Han siger til DR:

– Patienter er meget følsomme overfor pris. De stopper behandlingen eller tager pauser.

Hvad er din oplevelse som hjertepatient med dyrere medicin?

Gå ind på Hjerteforeningens Facebookside, og del din oplevelse. Er du ikke på Facebook, så kan du altid skrive til journalist Mads Louis Orry på madslo@hjerteforeningen.dk. Vær opmærksom på ikke at dele personfølsomme oplysninger – vi er blot interesseret i at høre generelt, hvordan du eventuelt er påvirket af dyrere medicin på hjerteområdet.

Del din oplevelse på vores Facebookside

MERE VIDEN: Læs hele artiklen på DR’s hjemmeside