I Region Hovedstaden bliver alle forældre til børn født på Hvidovre Hospital, Rigshospitalet og Herlev Hospital tilbudt en hjerteskanning af deres barn efter fødslen.

Med over 10.000 skannede babyhjerter indtil videre er forskningsprojektet ”Copenhagen Baby Heart” næsten halvvejs, og materialet er allerede det største i verden på området.

Det fortæller Kasper Iversen, overlæge og klinisk lektor på Herlev Hospital og sammen med professor og initiativtager til projektet, Henning Bundgaard fra Rigshospitalet. Status er, at der er fundet 10 alvorlige hjertefejl, som har krævet umiddelbar og mulig afgørende behandling – hjertefejl, som ikke var fundet ved den rutinemæssige graviditetsskanning.

FAKTA: Om ”Copenhagen Baby Heart”

Ca. 30.000 nyfødte forventes at blive skannet i løbet af projektets to-årige
periode frem til 31. marts næste år. Mere end 40 lønnede og ulønnede deltagere er beskæftiget med det daglige arbejde med projektet.

Copenhagen Baby Heart skal give større viden om, hvor mange børn, der fødes med hjertesygdom samt afklare barnets gevinst ved at få foretaget en grundig hjerteskanning lige efter fødslen.

Derudover består projektet af en lang række underprojekter, som forsøger at besvare forskningsspørgsmål, som

• Hvor mange børn fødes med en tofliget hjerteklap?
  • Er den nyfødtes stofskifte anderledes end voksnes, og påvirker det hjertet?
  • Hvad betyder morens indtagelse af medicin under graviditeten for barnets hjerte?
  • Kan vi måle forhøjet kolesteroltal i navlesnoren ved arveligt betinget kolesterolforhøjelse?
  • Hvor ofte og i hvilke tilfælde lukker forbindelsen mellem lungepulsåren og kropspulsåren sig ikke?
  • Finder vi det samme, når vi undersøger fosterets hjerte under graviditeten sammenlignet med hos den nyfødte?

Hjerteforeningen støttede sidste år projektet med 750.000 kr. og i år med tre mio. kr.

Børnehjertefonden støtter projektet med én mio. kr. i år. Projektets samlede budget er på 24 mio. kr.

Læs mere i Hjerteliv.

VIDEO: Se interview med Kasper Iversen, en af forskerne bag studiet