Ingen ved, hvor lang tid lille Vigga bliver i denne verden. Men hendes mor, Mette, ved, at hun nok skal herfra tidligere end de fleste. Vigga er født med et halvt hjerte. Nu samler Mette og tusindvis af andre gavmilde danskere ind ved indsamlingsshowet Hjertegalla. Pengene skal bl.a. gå til forskning i medfødte hjertefejl.

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

Lørdag den 16. september afholdt TV 2 CHARLIE og Hjerteforeningen indsamlingsshowet Hjertegalla 2023 og samlede ind til kampen mod hjertesygdom. Tusindvis af gavmilde danskere, heriblandt Viggas mor, Mette Terkelsen, donerede tilsammen over 35 millioner kroner. Donationer, som bl.a. går til livreddende hjerteforskning.

– Jeg kæmper for de hjertesyge, for de forkerte hjerter og for de hjerter, som stopper for tidligt, lyder det fra Mette Terkelsen.

I 2017 kommer Vigga til verden på Rigshospitalet. Allerede tidligt i graviditeten har lægerne opdaget, at det lille foster i Mettes mave har en hjertefejl. Men prognosen er god og lægerne beroliger Mette med, at hendes datter efter tre operationer vil kunne leve et godt liv.

Forløbet går dog ikke som forventet, da den lille pige som 2-årig bliver ramt af en blodprop.

Nu kæmper Mette for at sprede budskabet om, hvor udbredt hjertesygdom er, og at der hvert år bliver født ca. 500 børn med en hjertefejl.

STØT BØRNENES INDSAMLING

Et rørende show på TV2 Charlie

Der var tårer i øjenkrogene, men også smil og grin hos de mange deltagere, da årets Hjertegalla løb over skærmen på TV2 Charlie lørdag den 16. september.

Michèle Bellaiche og Christian Degn indtog værtsrollerne, og guidede seerne gennem en rørende og hjertevarm aften, hvor danskere, der selv har hjertesygdomme helt inde på livet, fortalte deres gribende historier.

Under showet fik seerne en smagsprøve på nye gennembrud i kampen mod hjertesygdom, og oplevede fire hjerteforskere komme på glatis overfor et panel af nysgerrige børnereportere.

Musikalske indslag af danske kunstnere som Ericka Jane, L.I.G.A og Annette Heick & Caspar Phillipson var også på menuen, mens skuespillerne Bodil Jørgensen og Henrik Birk vanen tro sørgede for, at der midt i alvoren også blev trænet lattermuskler.

Skuespiller Anna Stokholm holdt med kyndig hånd styr på de fire VW-biler, der var på højkant til de heldige vindere.

Hjertegalla 2023

Kæmpestor opbakning

Det var 12. gang, at der blev afholdt Hjertegalla på TV 2 CHARLIE, og indsamlingsshowet er nu en fast tradition hos seerne, der gavmildt støtter den vigtige sag.

Således lykkedes det i år danskerne, virksomheder og fonde at indsamle hele 35.730.713 kr.

De indsamlede penge fra Hjertegalla-showet går blandt andet til forebyggelse og patientstøtte. Og til den livreddende forskning i hjertesygdomme og medfødte hjertefejl, som Vigga Terkelsens.

– Min datters hjerte er halvt, og hun kan aldrig blive rask. Hendes hjertesygdom har fulgt os gennem hele hendes liv og vil følge os resten af tiden, hvor hun er her. Måske det er 70 år endnu, måske 20 år, måske 2 år endnu. Ingen ved det, men der er en overhældende risiko for, at hun skal herfra tidligere end gennemsnittet.

Taknemmeligheden over, at Vigga er i live, har ifølge Mette lært hende at sætte mere pris på nuet og på hver en dag, hun har sammen med sin datter.

-Nu kæmper jeg for alle hjertesyge og for de hjerter, som stopper for tidligt. Store som små, lyder det fra Mette Terkelsen.

Donationerne gør en stor forskel, fastslår adm. direktør i Hjerteforeningen, Anne Kaltoft:

– Vi kunne ikke gøre vores arbejde, hvis det ikke var, fordi så mange gavmilde danskere hvert år støtter op og er med til at kæmpe for hjertesagen. Så efter en så skøn aften er det kun passende med en dybfølt tak til alle dem, der har støttet kampen for et liv uden hjertesygdom, lyder det fra Anne Kaltoft.

Hjertegalla 2023 blev sendt direkte på TV 2 PLAY og TV 2 CHARLIE lørdag den 16. september. Så du ikke showet, kan du se det på TV 2 PLAY