Er du som hjertepatient i øget risiko for et alvorligt forløb med coronavirus (COVID-19), smittet og med symptomer, kan du på linje med andre personer i øget risiko nu modtage en pille, der skal øge chancerne for, at du får et mildere forløb.

Corona: Få seneste nyt på hjerteforeningen.dk/corona

Vi følger coronapandemien tæt. På www.hjerteforeningen.dk/corona kan du altid følge med i de seneste informationer og nyheder om coronavirus (COVID-19). Her finder du også svar på mange typiske hjerte-spørgsmål om coronavirus, symptomer, vaccination m.v. Pas på hinanden!

Ny pille skal gøre din risiko for at få at få et alvorlig sygdomsforløb med coronavirus mindre.

Den nye medicin skal tages senest 5 dage efter, at du har fået symptomer, for at den har en effekt. Derfor anbefaler Sundhedsstyrelsen, at du straks kontakter sin praktiserende læge, hvis du får et positivt testsvar og samtidig tror, at du er i målgruppen for at få behandlingen.

Målgruppen for behandlingen er personer i øget risiko, og beskrives af Sundhedsstyrelsen som:

• Personer der er 80 år eller ældre, uanset vaccinationsstatus
  • Personer der er uvaccinerede og er 65-79 år
  • Personer der er uvaccinerede og er 18-64 år og i øget risiko for alvorligt forløb med coronavirus på grund af alvorlig sygdom, såsom alvorlig hjertesygdom.
  • Personer, der er vaccineret og under 80 år, men fx har flere forskellige alvorlige sygdomme, som samlet øger risikoen for et alvorligt forløb

Mens nogle læger har forholdt sig kritisk til behandlingsformen, har Sundhedsstyrelsens valgt at anbefale den nye tabletbehandling, selvom den endnu ikke er godkendt af det Europæiske Lægemiddel Agentur (EMA). Årsagen er:

– Vi anbefaler tabletbehandlingen, fordi vi vurderer, at fordelene ved at blive behandlet overstiger ulemperne for de patienter, som har den største risiko for at blive alvorligt syge med covid-19, siger Kirstine Moll Harboe, sektionsleder i Sundhedsstyrelsen.

Sundhedsstyrelsen forventer, at behandlingen medvirker til, at færre af de patienter, som har en stor risiko for at blive alvorligt syge, bliver indlagt.

Bakker op om den hjælp, som er giver det bedste forløb

Hos Hjerteforeningen siger forskningschef Gunnar Gislason, der er mangeårig hjertelæge og løbende har patientkontakt i sin hospitalshverdag:

– Vi er som Hjerteforeningen altid interesseret i at bakke op om den hjælp, som er giver det bedste forløb for patienten. I den anledning ser vi, at Sundhedsstyrelsen både anbefaler en pille, der kan hjælpe de mest udsatte patienter, samtidig med at styrelsen følger den lægelige diskussion og videnskabelige udvikling på området for at kunne justere, hvis det bliver nødvendigt. På vegne af patienterne er vi derfor glade for, at fagfolk her kan få endnu et værktøj i kampen mod coronavirus og til gavn for også de mest udsatte hjertepatienter.

Kirstine Moll Harboe fra Sundhedsstyrelsen siger enslydende:

– Vi fuldt opmærksomme på, at det er en ny og ikke godkendt behandling, som vi endnu ikke har så meget viden om. Derfor følger vi behandlingen tæt, til vi får mere viden.

Fordi tabletbehandlingen skal gå i gang senest 5 dage efter, at man har fået symptomer på coronavirus, er det ifølge Sundhedsstyrelsen vigtigt, at personer i målgruppen kontakter deres praktiserende læge, straks efter de har fået et positivt test-svar. Hvis testsvaret kommer i weekenden eller helligdage, skal man i stedet ringe til vagtlægen eller 1813.

Læs mere på Sundhedsstyrelsens hjemmeside om coronapillen

Læs mere om hjertet og coronavirus på Hjerteforeningens coronaside

Ring 70 25 00 00, hvis du har brug for råd og støtte fra Hjertelinjen