Hjerteforeningen har fået en henvendelse fra Vibeke Skovmose i det jyske, hvor livet går sin gang med strikketøj, stavgang og glade smil til verden på trods af coronakrisen. Få hendes historie og hendes fem bedste råd her.

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

Hold dig opdateret på hjerteforeningen.dk/corona

54 år. Så lang tid siden er det, at Vibeke Skovmose blev gift med Jens Peter på selveste H.C. Andersens fødselsdag den 2. april.

– Sådan var det også, da vi holdt guldbryllup for fire år siden. Som et eventyr, fortæller Vibeke Skovmose, der i dag er 78 år, mens hendes mand Jens Peter er 80 år.

De er begge hjertepatienter – hun med kronisk hjertesvigt og han med utæt mitralklap – men med livsmod nok til hele villakvarteret i Fredericia, hvor de stadig bor sammen i eget hus.

Livet er dog ikke altid et eventyr, når man er hjertepatient, og Vibeke Skovmose kan da også få tanker om, hvordan sygdommen gør dem sårbare under en coronakrise, og hvordan dagligdagen ville være uden hendes mand.

– Men der har jeg lært af bl.a. Hjerteforeningen her i området, hvordan jeg skal vende de negative tanker til positive tanker. Det hjælper mig virkelig meget, at jeg prøver at vende tanken  lynhurtigt, når den er negativ. Jeg er så taknemmelig for den hjælp fra Hjerteforeningen her i Fredericia til den slags, og i dag har vi faktisk et hverdagsliv, hvor dagene går overraskende hurtigt med vores mange gøremål, og hvor vi forsøger at holde os både positive, aktive og udadvendte, fortæller hun.

Jens Peter er en kreativ mand. Her maler han et af sine mange billeder. Privatfoto.

Strukturen hjælper i dagligdagen

Normalt ville Vibeke Skovmose og hendes mand være engageret i den lokale sognecafé, som de var med til at starte for år tilbage, og i seniordans. Men på grund af coronakrisen finder de andre sysler at få dagene til at gå med.

– Lige den første uge var svær, men efter at vi har sat struktur på, går det rigtig godt. Jeg står op tidligt og laver kaffe, og så kommer min mand, så vi kan se lidt morgensang i fjernsynet sammen. Så går han en tur eller ud i haven, og lidt efter går jeg lidt stavgang på min faste rute frem og tilbage ad Vejlevej. Der smiler folk til mig, og jeg smiler tilbage. Alene det at se andre mennesker positivt giver en stor livsglæde – og så holder jeg også vægten her i min alderdom, siger Vibeke Skovmose, der var pædagog, før hun gik på pension.

Jens Peter Skovmose var postbud før otiummet og nyder i dag at male, fortæller Vibeke Skovmose.

– Det at være kreativ og male akvarel, som min mand gør, flytter også de negative tanker over til noget meget mere positivt. Mænd tænker måske ikke på samme måde over sygdom, men jeg oplever, at en kreativ interesse kan gøre meget godt for enhver.

Midt på dagen har ægteparret et fast ritual med begge at sove en middagslur.

– Vi kan mærke, hvordan det giver os en ro og energi til at holde os i gang, at vi lige begge to får sovet midt på dagen.

I løbet af dagen ser Vibeke Skovmose og hendes mand også nyhederne i fjernsynet, men de er opmærksomme på heller ikke at få for meget af det. Lidt er derfor godt – også når det gælder nyhederne.

– Man kan holde sig i kontakt med omverdenen på en mere positiv måde, nemlig ved at ringe til sine pårørende, sende en sms eller bruge de sociale medier. Det gør vi en del, og det fungerer godt for os. Det vigtigste er, at vi passer på os selv, selvom vi er isoleret, og at vi drager omsorg for hinanden og husker  smilene, siger Vibeke Skovmose.

Vibekes 5 bedste corona-råd til andre hjertepatienter

1. Vær positiv, og se på de ting, du kan og har mulighed for.
  2. Lav noget kreativt, fx at male eller strikke.
  3. Gå en tur og få noget frisk luft. Smil til folk.
  4. Få en dejlig middagslur. Det har vi alle godt af.
  5. Hold kontakt med andre via telefon eller sociale medier.

Hold dig opdateret på hjerteforeningen.dk/corona