Du er måske i tvivl om, hvad du skal gøre i forhold til dit arbejde, når du er hjertepatient. Hjerteforeningen giver dig her svar på, hvordan du forholder dig til din situation, som for mange patienter udgør et dilemma. Hold dig opdateret på hjerteforeningen.dk/corona.

Artiklen herunder er et udtryk for situationen og den eksisterende viden på udgivelsestidspunktet. Følg med på hjerteforeningen.dk/corona, og bliv opdateret, da situationen omkring coronavirus løbende udvikler sig.

Hold dig opdateret på hjerteforeningen.dk/corona

Alle hjertepatienter skal betragtes som særligt sårbare ved smitte med coronavirus (COVID-19).

– Det vurderer vi ud fra et forsigtighedsprincip, da man endnu ikke har en grundig forståelse af sammenhængen mellem hjertesygdom og COVID-19. Dette er i overensstemmelse med myndighedernes holdning, siger Gunnar Gislason, som er forskningschef i Hjerteforeningen.

Myndighederne anbefaler, at man, så vidt det er muligt, arbejder hjemme for at begrænse smitten i samfundet.

Desuden anbefales risikopatienter ifølge Gunnar Gislason i videst muligt omfang at undgå kontakt med andre mennesker. Dette er af hensyn til deres eget helbred, da selv personer uden symptomer på COVID-19 ser ud til at kunne smitte.

– Vi anbefaler, at hjertepatienter går i dialog med deres arbejdsgiver for at imødekomme disse anbefalinger. Hjertepatienter kan også drøfte situationen med deres egen læge, der kan lave en mere individuel vurdering, siger Gunnar Gislason.

Udvis forståelse

Der er intet juridisk krav om, at alle hjertepatienter skal blive hjemme fra arbejde.

– Men vi opfordrer kraftigt arbejdsgiverne til at udvise forståelse for situationen. Dette kan gøres, ved at man undersøger muligheden for at flytte hjertepatienter til andre opgaver eller funktioner med mindst mulig smitteeksponering. Man bør i højest mulig grad efterleve myndighedernes tiltag vedrørende begrænsning af smitte, siger Gunnar Gislason.

– Nogle hjertepatienter betragter vi som ekstra sårbare, bl.a. dem med aktive symptomer (fx. brystsmerter, trykken for brystet, åndenød, hjertebanken) i hverdagen eller med hjertesvigt. For disse patienter forstærker vi vores bøn til arbejdsgivere om at tage højde for den enkeltes situation.

Har du spørgsmål, så ring til Hjertelinjen på 70 25 00 00.

Hold dig opdateret på hjerteforeningen.dk/corona