"Vi er heldige". "Der er mere mellem Himmel og Jord …”. "Jeg gik bare i gang". Der var store følelser, taknemmelighed og glade smil blandt de ca. 160 fremmødte, da Hjerteforeningen sammen med Østifterne fredag holdt et stort hyldest-arrangement for alle "Årets hjertereddere 2018". Det foregik i Nykredits domicil i København.

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

2 GRUPPEFOTO NEDERST

I alt havde Hjerteforeningen modtaget 51 indstillinger til prisen som Årets hjerteredder 2018. Alle havde de reddet et menneskes liv – en far, mor, søster, bror eller en ukendt – ved at træde til og ydet genoplivning.

Involverede fra 31 redninger var mødt frem til arrangementet, og de blev præsenteret af tv-vært Bubber, der fra scenen interviewede og hyldede hver enkelt hjerteredder.

– Jeg har aldrig været sammen med så mange helte på én gang. Det er en helt fantastisk oplevelse for mig at opleve alle jer hjertereddere, sagde Bubber, der fredag var vært for hyldestarrangementet og herudover er ambassadør for Hjerteforeningen.

Der lød også anerkendende ord fra Hjerteforeningens marketing- og kommunikationschef, Jens Harder Højbjerg.

– Alle I hjertereddere har fortjent hæderen som “Årets hjerteredder”. Alle har ydet en fantastisk indsats, som har reddet liv. Det er vigtigt for Hjerteforeningen, at vi kan hylde jer alle sammen. Hver redning tæller.

Stem på Årets hjerteredder

Et dommerpanel bestående af Lars Suhr Olsen, direktør for Østifterne, Freddy Lippert, direktør for den præhospitale virksomhed i Region Hovedstaden, Mads Volck, redaktør på TV 2, og Kim Høgh, daværende adm. direktør i Hjerteforeningen, har valgt at nominere tre redninger blandt de indstillede.

– At vi fremhæver tre redninger, og til sidst bare én redning og dermed Årets hjerteredder, er for at skabe maksimal opmærksomhed om nytten af livreddende genoplivning. Vi ønsker fuldt fokus på de nyudviklede gratis 30-minutters kurser, der i de kommende år skal introducere mere end 30.000 danskere for genoplivning, og dermed gøre dem klar til at træde til, når det gælder. Med 1-1-2 og 30 tryk og 2 pust, fortæller Lars Suhr Olsen fra Østifterne.

Den redning/hjerteredder, der får flest stemmer på webadressen www.hjerteforeningen.dk/stemnu, bliver hyldet som “Årets hjerteredder 2018” i Hjertegalla, der sendes live på TV 2 CHARLIE søndag den 22. april kl. 21. Alle kan se Hjerteforeningens indsamlingsshow gratis på TV 2 Play.

De nominerede

1) Redning den 19. februar 2017 (Randers)

Søskendeparret Malan og Magnus Kenne Jensen på henholdsvis 13 og 20 år redder deres mor, Ulla Jensen, da de finder hende livløs på sofaen hjemme i lejligheden i Randers.

2) Redning den 17. september 2016 (Hillerød)

Alice Friis Hansen redder sin mand, Peter Friis Hansen, da han får hjertestop under en løbetur i St. Dyrehave skov i Hillerød.

3) Redning den 17. juni 2017 (Brande)
Brødrene Viktor og Oskar Lyngaas Schnedler på henholdsvis 5 og 7 år løber over til naboen Torben Høgh efter hjælp, da deres farfars hjerte holdt op med at slå.

Øverste foto i fuld opløsning – klik her    Nederste foto i fuld opløsning – klik her

Billedtekst til begge fotografier: Alle hjerteredderne og de mennesker, de har reddet. Yderst tv bagerst står direktør for Østifterne, Lars Suhr Olsen, og redaktør for TV2 Charlie, Mads Volck – begge medlem af den dommerkomite, der har nomineret tre redninger til Årets hjerteredder 2018. Dagens vært, Bubber, sidder forrest – midt i mellem hjerteredderene. Foto: Heidi Maxmiling