Væske er nødvendig, når kroppen skal holdes sund. Dagligt anbefales 1½ – 2 liter væske hovedsageligt fra postevand. Sluk tørsten i vand og gem andre drikkevarer til nydelse.

Af hensyn til din sundhed er det vigtigt, at du begrænser, hvor meget du drikker af alkohol og søde drikkevarer som fx sodavand, saftevand, sports- og energidrikke. Drik ikke alkohol for din sundheds skyld. Både sukkersødede drikkevarer og alkohol kan ved et højt indtag bidrage med mange kalorier. Drikke mætter ikke i samme grad som mad, derfor er det nemt at drikke sig til en stor mængde kalorier, hvis man ikke er opmærksom. Drikke med kalorier er: juice, sodavand, saftevand, kakao, cafe kaffe, drikkeyoghurt, mælk, øl, vin og energidrik.

Forskellige typer af drikkevarer har forskellige klimaaftryk. Da vi Danmark drikker meget alkohol, kaffe, te og søde drikkevarer, udgør disse drikkevarer tilsammen en betydelig del af det klimaaftryk, der kommer fra vores mad og drikke. Vand fra hanen er det mest klimavenlige valg.

Størrelsen på flasken eller kartonet, som du hælder fra, indvirker ubevidst på mængden du drikker. Emballagerne er vokset over tid og det gør det svært for os, at finde ud af hvor stor er en normal portion? Vi lader os derfor pejle af emballagestørrelsen. Vi drikker ubevidst mere af store flasker og store kartoner end af små. Store flasker sender et signal om at det er normal at tage en stor mængde.

Valg af glas har også betydning, idet du ofte hælder et fuldt glas op. Det sker ubevidst og uanset glassets størrelse. Undersøgelser har vist, at specielt store brede glas får os til at overdoserer. Brug derfor store brede glas til vand og små slanke glas til søde drikke og alkohol.

Juice
Sodavand og saftevand
Mælk
Kakao og drikkeyoghurt
Energidrikke
Øl, vin og alkohol
Kaffe og te

Se også Fødevarestyrelsens officielle kostråd – Sluk tørsten i vand og Vælg planteolier og magre mejeriprodukter.