En traumatisk krise er betegnelsen for en pludselig og dramatisk begivenhed, som ofte opleves som både skræmmende og uretfærdig. En begivenhed, som har udsat dig for både farer og livsændringer. Hjerte-kar-sygdom rammer din krop, men påvirker også dit humør, din dagligdag, dine pårørende, og måske også dine planer, håb og drømme for fremtiden.

Det er klart, at de færreste af os efterlades uberørte, når vi møder sådan en begivenhed i tilværelsen. Det er helt almindeligt og forståeligt, at de fleste af os vil reagere med at blive mere eller mindre ude af os selv i en periode.

Er du i krise, vil dine tidligere erfaringer og almindelige måde at klare tingene på, ikke være helt nok til, at du med det samme kan forstå, overskue og klare den nye situation. Det kræver tid, før du er helt dig selv igen. På vej dertil har du brug for både viden, handemuligheder og støtte.

Læs vores artikel om viden, handlemuligheder og støtte

Der er både fysiske og psykiske reaktioner, når du befinder dig i en krisetilstand. Og en krise påvirker også din måde at tænke på.

Vi er forskellige, og reagerer derfor også forskelligt, når vi står midt i en krise. Alligevel kan man godt tale om typiske krisereaktioner, som mange oplever:

Fysiske reaktioner kan f.eks. være, at du har mave- eller hovedpine. At din krop er fyldt med uro, og at du har svært ved at sidde stille og slappe af. Din appetit og søvn er måske påvirket, sådan at du spiser og sover mere eller mindre, end du plejer. Mange oplever også, at kroppen er mere spændt end vanligt, og det kan føre til muskelspændinger og ømhed.

Psykiske reaktioner kan f.eks. være, at du er ked af det, bekymret, angst og irritabel. Det kan være, at du føler skyld og bebrejder dig selv urimeligt for det, der er sket. Det kan også være, at du føler dig magtesløs og hjælpeløs. Det er typisk, at følelserne skifter, og at humøret generelt er mere svingende, end du er vant til.

Når du står i en krisesituation, påvirkes din tænkning. Du husker måske dårligere end du plejer, og har sværere ved at forstå ny information. Samtidig kan det være svært at tage beslutninger, planlægge og bevare overblikket.

Læs mere om, hvordan du kan hjælpe dig selv til at overskue og håndtere den første tid med hjerte-kar-sygdom:

Hvad kan du selv gøre?