I et lille land som Danmark skal man kunne vide sig sikker på, at man hurtigt får den rigtige behandling, uanset hvor man bor. Se video om vores fælles kamp mod ulighed.

– Vidste du, at der er forskel på, hvilken behandling hjertepatienter får, afhængigt af hvor i landet de bor?

Sådan spørger Hjerteforeningens adm. direktør, Anne Kaltoft, i videoen, som du kan se herover.

Og jo, den er god nok. For om postnummeret eksempelvis er 4900 Nakskov eller 7700 Thisted har potentielt stor betydning for den behandling, man kan få. Men det skal ifølge Hjerteforeningen og Anne Kaltoft altså ikke være dit postnummer, der afgør, om du får den rette behandling.

Jan var Palle alene i verden

Tag eksempelvis Jan. Jan blev ikke tilbudt genoptræning efter sin operation i hjertet. Han stod helt alene og måtte vente længe på at få tilbudt behandling.

Det er ikke godt nok, og det er desværre noget, der sker for alt for mange hjertepatienter. Det må og skal vi gøre noget ved, siger Anne Kaltoft og peger på:

– I et lille land som Danmark skal man kunne vide sig sikker på, at man hurtigt får den rigtige behandling, uanset hvor man bor.

Hjerteforeningen kæmper for, at du får den samme gode behandling, uanset hvor du bor i  Danmark.

Bliv medlem, og støt kampen for patienter som Jan

Du kan læse mere om Jan i magasinet Hjerteliv, som du modtager som medlem af Hjerteforeningen. Samtidig støtter du vores kamp for dine interesser som patient, pårørende og dansker, hvoraf 524.000 i dag lever med hjerte-kar-sygdom.

Du kan læse om alle vores holdninger og mærkesager, som vi kæmper for på vegne af de danske patienter, pårørende og hjerter, på vores politikside.

Gå til politiksiden

Se vores 2 andre valgvideoer her