Rigshospitalet har indført en skånsom metode til hjerteklapoperationer. I stedet for at åbne hele patientens brystkasse opereres flere og flere mitralklapper ved hjælp af skånsom kirurgi. Patienterne har færre smerter og kommer sig langt hurtigere.

Et hul på fem centimeter mellem to ribben og to små huller til en kikkert og en tang. Det er alt, hvad kirurgerne Christian Lildal Carranza og Susanne Holme skal bruge af plads, når de med lange instrumenter reparerer en utæt mitralklap i hjertet på en patient. Den operationsform bliver nu – som det eneste sted i landet – standardtilbud fra kirurgerne på Thoraxkirurgisk Afdeling på Rigshospitalet.

Sådan skriver Rigshospitalet i en pressemeddelelse.

Tidligere har man opereret mitralklapper ved hjælp af åben kirurgi, hvor hele brystkassen åbnes under operationen.

– Kikkertoperationen er mere skånsom, fordi vi undgår at skære brystbenet op. Ved normal kirurgi åbner vi brystkassen, så vi kan se hele hjertet, men her bruger vi lange instrumenter gennem den lille åbning og kan se hjertet og instrumenterne på en tv-skærm i stedet, siger kirurg og overlæge Christian Lildal Carranza, der er sektionsleder for Voksen Hjertekirurgi på Rigshospitalet.

Færre smerter og hurtigere tilbage til hverdagen

Siden maj sidste år har godt 30 patienter på Rigshospitalet fået mitralklapoperationen med kikkert og det lille snit.

– De resultater, vi har set det seneste år, har været så gode, at vi nu indfører operationen som fast tilbud. Skal patienten ikke have opereret andet samtidig, kan han eller hun tilbydes den minimalt invasive operation, siger Christian Lildal Carranza.

Fordelene ved den mindre indgribende operation er mange.

– Operationen er langt mere skånsom for patienterne. Der er færre komplikationer bagefter, og patienterne kommer sig hurtigere. En patient kom til kontrol og fortalte, at han fire uger efter operationen havde gået 18 huller på golfbanen uden problemer. Havde han fået åben kirurgi, måtte han højst løfte to kilo, og det ville tage otte uger at komme sig over operationen. Patienterne kan på denne måde meget hurtigt vende tilbage til deres dagligdag og arbejde, siger Christian Lildal Carranza.

Er mitralklappen defekt, er der nemlig ikke nogen vej uden om operation. Den defekte klap gør, at blodet kan løbe den forkerte vej i hjertet, hvilket giver patienten åndenød, og på sigt vil det blive livstruende.

– Klappen heler ikke af sig selv. Hvis vi ikke opererer, vil klappen belaste hjertet mere og mere, og så vil patienten få hjertesvigt, siger kirurg og overlæge Susanne Holme.

Træning på kalve, afdøde og en kunstig torso

Susanne Holme og Christian Lildal Carranza har været i Lund i Sverige for at blive oplært sammen med hele operationsteamet, der også består af operationssygeplejersker, perfusionister og anæstesilæger. Kirurgen fra Lund har været i Danmark for at supervisere den første række operationer på Rigshospitalet. De danske kirurger har også været i Holland for at træne de minimalt invasive mitralklapoperationer på en kunstig torso, som er opfundet til formålet. Derudover har de været i Frankrig for at træne operationen på kalve og afdøde.

– Det er afgørende, at vi kirurger er så godt forberedt som muligt, når vi opererer patienterne. Det her er en anderledes måde at operere på, og det er meget vigtigt, at vi er præcise og syr i den helt rigtige dybde, når vi syr i hjertet, siger Christian Carranza.

Flere skånsomme operationer på vej

De minimalt invasive hjerteklapoperationer er første skridt på vejen mod et større mål for hjertekirurgerne på Rigshospitalet.

– Vi er i gang med en modernisering af hjertekirurgien. Vi sigter mod at indføre flere af de minimalt invasive indgreb, altså kirurgiske metoder, der er mere skånsomme for patienterne end tidligere.

Lægerne regner med årligt at operere mindst 50 patienter med utæt mitralklap efter den nyindførte operationsmetode.

Om mitralklappen:

• Mitralklappen er en af hjertets fire klapper. Den sidder mellem venstre forkammer og venstre hovedkammer. Mitralklappen skal sikre, at blodet kun løber én vej – fra forkammeret til hovedkammeret. Hvis klappen er utæt eller beskadiget, løber en del af blodet tilbage til forkammeret. En utæt mitralklap kaldes også mitralklapinsufficiens eller mitralklapsvigt. Symptomerne kan være åndenød, uregelmæssige hjerteslag, træthed og ophobning af væske i kroppen. Hvis ikke den utætte klap opereres, vil patienten med tiden få hjertesvigt.
  • MIMVS (Minimally Invasive Mitral Valve Surgery) – minimal invasiv mitralklapkirurgi
    Operationen er mere skånsom for patienten end den traditionelle, åbne kirurgi, hvor brystbenet skæres op. Patienten mister mindre blod, har færre smerter efter operationen og er indlagt i kortere tid. Patienten vil komme sig og vende tilbage til arbejde og andre aktiviteter hurtigt. Desuden er der mindre risiko for infektion, og patientens ar bliver betydeligt mindre.

Kilde: Rigshospitalet