Risikoen for at føde for tidligt er større blandt kvinder med medfødt hjertefejl. Det viser et nyt studie, der som det første i stor skala har undersøgt risikoen hos kvinder med medfødt hjertefejl for at føde for tidligt eller få børn med lav fødselsvægt.

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

Kvinder med hjertefejl har større risiko for at føde for tidligt. Faktisk helt op til en tredoblet risiko. Det viser dansk forskning støttet af Hjerteforeningen og udgivet i ”Journal of the American Heart Association”.

– Jo tidligere et barn fødes, jo større er risikoen for en svær start på livet rent fysisk. Det er alvorligt nok i sig selv, men vi kan også se af resultaterne fra denne forskning, at de tidlige fødsler oftere forekommer hos kvinder med medfødt hjertefejl. Tre gange så stor risiko er en væsentlig forskel, siger forskningschef i Hjerteforeningen Gunnar Gislason.

– Vi kan se på studiet her, at jo mere alvorlig hjertefejlen er, jo større er risikoen for tidlig fødsel. Samme mønster ses med hensyn til at få børn med for lav fødselsvægt. Resultaterne indikerer for mig, at der er social ulighed i risikoen for tidlig fødsel og lav fødselsvægt selv i et land som Danmark med gratis og lige adgang til sundhedsydelser.

– Jo tidligere et barn fødes, jo større er risikoen for en svær start på livet rent fysisk. Resultaterne fra denne forskning viser, at de tidligere fødsler oftere forekommer hos kvinder med medfødt hjertefejl. Tre gange så stor risiko er en væsentlig forskel, siger forskningschef i Hjerteforeningen, Gunnar Gislason og tilføjer, at studiet også viser, at jo mere alvorlig hjertefejlen er, jo højere er risikoen for for tidlig fødsel.

Du kan støtte kvinderne

Gunnar Gislason minder om, at Børnehjertefonden hvert år donerer millioner netop til forskning i medfødte hjertelidelser, og at denne forskning redder liv hver dag.

– Udover den forskel, vi forsøger at gøre med vores forskning, så er det også vigtigt, at vi retter vores opmærksomhed på kvinderne med medfødt hjertefejl, når de bliver voksne og venter barn. For hjerte-kar-sygdom varer hele livet, og vi skal gøre alt, hvad vi kan, for, at alle lever bedst muligt med deres hjertesygdom, uanset alder og livsfase. Forskningens nye viden skal hjælpe os med at fokusere på de rigtige steder og yde den bedst mulige rådgivning til kvinder med medfødt hjertefejl.

På grund af bedre diagnose og behandling er antallet af kvinder med medfødt hjertefejl, som når den fødedygtige alder, voksende. Tidligere studier har indikeret øget risiko for kompliceret graviditet, for tidlig fødsel og lav fødselsvægt, som alle kan medføre øget sygdom og dødelighed i barnets første tid og i voksenlivet.

Informationer fra kvinder diagnosticeret med medfødt hjertefejl i 1977-2016 indgår i forskningsstudiet. Kvinderne blev fulgt fra uge 22 og frem til fødslen.I alt var der 3.745 fødsler blandt 2.212 kvinder med medfødt hjertefejl.

STØT: Besøg Børnehjertefondens hjemmeside og støt i dag.

MERE VIDEN: Læs forskningsartiklen her.