Stort anlagt forskningsprojekt kan gøre en stor forskel for de mennesker, der lider af hjertesvigt. Flere patienter deltager netop nu i stort forskningsprojekt, der skal teste medicin og forhåbentlig forbedre livskvaliteten for de 62.000 patienter, som i Danmark er ramt af den livstruende hjertesygdom.

Forskningsprojektet DANHEART er nu for alvor skudt i gang. Det stort anlagte forskningsprojekt samarbejder i processen med 24 hjerteklinikker over hele Danmark, som hver især vil modtage en del af de 1.500 hjertesvigtpatienter, der i studiet vil teste to typer medicin, nemlig diabetespræparatet metformin og kombinationspræparatet hydralazin og nitroglycerin.

Disse to typer præparater er nøje udvalgt til forskningsprojektet.

Forskerne ved nemlig i dag, at der er en tæt sammenhæng mellem diabetes og hjertesvigt. Faktisk bliver dødeligheden og sygeligheden op til 50 procent højere hos hjertesvigtpatienter, der også lider af diabetes. Samtidig viser undersøgelser, at omkring halvdelen af alle hjertesvigtpatienter også lider af diabetes, og at resten af patienterne med stor sandsynlighed vil udvikle diabetes. På baggrund af tidligere studier kan forskerne forudsige, at præparatet metformin med stor sandsynlighed vil have god effekt, da det vil udskyde eller helt forhindre udviklingen af diabetes. Det vil dermed forhindre en forværring af patienternes hjertesvigt.

Præparaterne hydralazin og nitroglycerin, som patienterne i forsøget også skal tage, har en karudvidende effekt. Når blodkarrene i kroppen udvider sig, har hjertet nemmere ved at pumpe blodet rundt i kroppen – alt sammen gavnligt for hjertesvigtpatienter.

– Vi er håbefulde, når det kommer til at finde bedre behandling til de mange danskere, der lider af hjertesvigt. Selvom vi har oplevet store fremskridt i løbet af de senere år i behandlingen af denne alvorlige hjertesygdom, er femårsdødeligheden stadig op mod 50 procent, siger forskningschef i Hjerteforeningen Gunnar Gislason.

Unikt forskningsprojekt

DANHEART et af de få forskningsprojekter af denne størrelse, som ikke er støttet af medicinalindustrien. Professor, overlæge og dr.med. Finn Gustafsson er ekspert i hjertesvigt og en del af forskerteamet bag det uafhængige forskningsprojekt.

Ifølge Finn Gustafsson risikerer patienter i dag at blive snydt for god medicin. Og for samfundet kan det være et stort tab, når medicin ikke bliver undersøgt.

Derudover bidrager medicin, som har været længe på markedet, også til bedre sikkerhed. Først og fremmest fordi den er mere velafprøvet end nyere produkter. Og så vil medicinen være billigere, hvilket er en fordel både for den enkelte og for samfundet.

– Et forskningsprojekt som DANHEART kan kun komme i stand ved hjælp af goodwill og de forskere, som driver det. Så det er en stor glæde, at alle landets hjerteklinikker støtter op om projektet. For vi har nu en enestående chance for at undersøge effekten af en medicinsk behandling, der – måske – kan betyde flere leveår og bedre livskvalitet i hele verden for mennesker med hjertesvigt, forklarer Finn Gustafsson.

Hjerteforeningen støtter sammen med fonde DANHEART med 27 millioner kroner.

Alle 24 klinikker søger fortsat patienter til undersøgelse. Læs mere om DANHEART på forskningsprojektets egen hjemmeside, hjerteforeningen.dk/danheart.