Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

STØT VORES FORSKNING OG RED LIV

Forsker, læge og professor i kardiologi Eva Prescott og hendes hold af forskere studerer kvinders hjerter. Hjerteforeningen støtter forskningen takket være donationer fra gavmilde danskere.

Eva Prescotts forskning handler om kvinders hjerter. Andre forskere har ofte forsket i mænds hjerter, men Eva Prescot og hendes hold af forskere kan se, at der er rigtig meget brug for at vide meget mere om kvinders hjerter. Fx vil forskerne rigtig gerne vide, hvorfor kvinder i så høj grad lider af spasmer og dårlig funktion af de helt små kar omkring hjertet. Det kan både give voldsomme smerter i bryst, arme, hals og ryg og fører også til større risiko for blodprop og nedsat pumpefunktion. Det må vi gøre noget ved.

Eva Prescott og hendes hold af forskere kæmper for at finde nøglen til et bedre liv for denne udsatte gruppe af kvindelige patienter, der ligeså godt kunne være dig, din kone, mor eller datter.

VIDEO: Se og hør om den forskning, som Hjerteforeningen støtter