Tager du blodtrykssænkende medicin, som indeholder lægemidlet hydrochlorthiazid? Så tal med din læge næste gang, du skal have fornyet din recept. Undersøgelser viser, at medicinen giver en lille øget risiko for hudkræft, hvis du samtidig opholder dig meget i solen

Blodtryksmedicinen, som indeholder lægemidlet hydrochlorthiazid kædes nu sammen med en lille øget risiko for visse former for hudkræft, hvis du er meget i solen og har taget den bestemte type blodtryksmedicin i lang tid. Det viser flere undersøgelser, oplyser Sundhedsstyrelsen og Lægemiddelstyrelsen. De to styrelser opfordrer derfor patienter, der tager medicinen, til at tale med deres læge næste gang, de skal have fornyet deres recept eller hvis de alligevel skal til lægen. Lægen vil vurdere, om de skal skifte til et andet lægemiddel.

Risikoen for at få visse former for hudkræft er lille, hvis du tager det blodtrykssænkende og vanddrivende lægemiddel, og risikoen omfatter ikke modermærkekræft, understreger Sundhedsstyrelsen og Lægemiddelstyrelsen.

Hjerteforeningens forskningschef, Gunnar Gislason, maner også til ro overfor de omkring 258.000 danskere, der tager den bestemte type blodtryksmedicin.

– Vi tager det selvfølgelig alvorligt, når Sundhedsstyrelsen kommer med sådan en udmelding. Men risikoen for at blive ramt af hudkræft er stadig lille, og det er i kombination med, at du opholder dig meget i solen. Så der er ingen grund til at gå i panik. Du må heller ikke stoppe med at tage blodtryksmedicinen, før du har talt med din læge – den er ofte livsnødvendig, siger Gunnar Gislason, forskningschef i Hjerteforeningen.

Både Hjerteforeningens forskningschef og Sundhedsstyrelsen opfordrer til at holde øje med forandringer i huden, hvis du har eller har haft hudkræft. Har du et sår, der ikke vil hele, skal du også kontakte din egen læge.

Se liste over lægemidler som indeholder hydrochlorthiazid

Læs mere på Sundhedsstyrelsens hjemmeside